- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ikea België zal meer zelfscankassa’s invoeren zodat de wachtrijen voor klanten minder lang worden. Er zullen wel nog altijd twee of drie klassieke kassa’s per winkel in gebruik blijven, meldt het bedrijf aan Gondola.
In overleg met zijn medewerkers heeft Ikea België beslist om de kassa’s aan te passen en meer zelfscankassa’s te voorzien. “Daardoor zal er minder wachttijd zijn voor de klanten”, zegt Colombine Nicolay, woordvoerster van Ikea België. “Hierdoor evolueert de rol van onze kassamedewerkers, waardoor zij minder transactioneel en meer in interactie met de klanten kunnen gaan. We zullen in alle winkels telkens 2 tot 3 winkels traditionele kassa’s behouden. We gaan die aanpassing in de komende maanden doorvoeren in onze winkels. We zijn er al mee van start gegaan bij Ikea Hasselt en Luik, waar zowel werknemers als klanten het positief onthalen.” Het beleid van Ikea België wijkt af van dat in Nederland, waar er klanten binnenkort alleen nog maar aan zelfscankassa’s zullen kunnen afrekenen. Veel retailers vallen terug op zelfscankassa’s, ook al zorgen ze volgens sommigen zeker in foodretail voor een toename van het aantal diefstallen. In Nederland merkt Ikea op dat het een verhoging van het aantal diefstallen verwacht had na de invoering van zelfscankassa’s, maar dat die er niet gekomen is. Mogelijk is het minder aantrekkelijk om grotere stukken niet in te scannen omdat het meer opvalt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?