- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Meubelretailer Ikea lanceert de Ikea VR Experience, een virtual reality-keuken waarmee klanten keukenoplossingen kunnen testen alvorens ze te kopen. “Virtual reality zal binnen 5 tot 10 jaar volledig deel uitmaken van ons dagelijkse leven”, klinkt het.
Ikea is vooral bekend als meubelmaker, maar is naar eigen zeggen ook al enkele jaren met nieuwe technologieën aan het experimenteren. De Zweedse retailer heeft verschillende digitale tools uitgeprobeerd en daarbij kwam virtual reality naar voor als een van de pistes om verder te innoveren. “Virtual reality evolueert snel en zal binnen 5 tot 10 jaar volledig deel uitmaken van ons dagelijkse leven. We kunnen virtual reality bijvooorbeeld gebruiken om klanten enkele wooninrichtingopties te laten uitproberen alvorens ze effectief aan te schaffen,” zegt Jesper Brodin (Managing Director bij Ikea Zweden en Range & Supply Manager bij Ikea Group).
De Ikea VR Experience is een applicatie die getest wordt op het gaming platform Steam en werkt met de HTC Vive, een VR-bril ontwikkeld door HTC en Valve. De toepassing geeft een virtuele keuken weer op ware grootte van de gebruiker. Klanten kunnen met één muisklik de kleuren van kasten of schuiven te veranderen. Ze kunnen zichzelf ook verkleinen en zich door de keuken bewegen als een kind dat een meter groot is. Omgekeerd is is het ook mogelijk om jezelf te vergroten en de ervaring te beleven als iemand die 1,95 meter groot is.
“Door in iemand anders' schoenen te kruipen, krijgen klanten de kans om het comfort van hun keuken te vergroten en om verborgen gevaren te ontdekken. Bevinden de keukenschuiven zich op de juiste hoogte? Kunnen kinderen aan het fornuis of de oven? Biedt het aanrecht voldoende plaats? Virtual reality helpt klanten om meteen de juiste keukenoplossingen te vinden, en verkleint zo mee de impact op het milieu”, zegt het bedrijf in een persmededeling.
“We zien Ikea VR Experience ook als een opportuniteit om aan co-creatie te doen, samen met mensen van over de hele wereld. We hopen dat gebruikers zullen bijdragen aan de ontwikkeling van onze virtual reality, door ideëen te geven over het gebruik ervan en over hoe de virtuele keuken kan verbeterd worden,” zegt Martin Enthed (IT Manager voor Ikea Communications, het in-house communicatiebureau van Ikea Zweden).
Ikea VR Experience zal voortdurend geüpdatet worden tot augustus wanneer dit specifiek proefproject tot een einde komt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?