Publireportage Ingenico helpt verkoop kleinere e-commerce players te boosten tijdens Black Friday
Ingenico helpt kleinere e-commerce players om hun verkoop te boosten tijdens het grootste shoppingevent van het jaar: Black Friday. Het bedrijf ontwikkelde een gratis social media kit waardoor e-commercespelers gemakkelijker de strijd kunnen aangaan met de grote e-commercegiganten en hun omzet met wel 45% kunnen opkrikken.
Op 29 november is het weer zover: dan is het Black Friday, één van de belangrijkste online shoppingevents wereldwijd. Vorig jaar zorgde Black Friday alleen al in België voor een stijging van 48,4% bij de e-commerce. Volgens de gegevens van een online betaalplatform van Ingenico verwerkten de Europese merchants tijdens de jaarlijkse shoppingpiek van 2018 maar liefst 90% meer transacties dan op een gemiddelde vrijdag, en gaven de consumenten 175% meer uit. Daarnaast stegen de grensoverschrijdende aankopen met 73% van 2017 tot 2018 en verwachten experts dit jaar bovendien nog meer groei, omdat de consumenten unieke cadeaus voor de feestdagen buiten hun thuismarkt zoeken. Een mega belangrijk event dus, dat retailers ongetwijfeld niet mogen missen.
Speciaal om de kleinere e-commercespelers te helpen hun mannetje te staan tegen grotere e-commercegiganten en om ervoor te zorgen dat ze de nodige vertoningen, betrokkenheid en conversies kunnen genereren ontwikkelde Ingenico een gratis socialmediakit. Dat moet hen helpen om hun socialemediastrategie te optimaliseren. Als ze het goed aanpakken kunnen e-players zelfs hun omzet met 45% verhogen, aldus Ingenico. “Black Friday is de perfecte kans voor kleinere e-commerce players om hun verkoop op te drijven, hun doelstellingen te bereiken en forse opbrengsten te boeken.”
Concreet bevat de social media kit gebruiksklare assets die e-commercespelers kunnen gebruiken voor sociale media posts op Facebook, Instagram, LinkedIn enzovoort. Daarnaast biedt Ingenico ook foto-overlays voor de vlotte promotie van kortingen en speciale aanbiedingen, én visuele flyers om de campagne van de e-commercespelers te ondersteunen. Het enige wat e-players moeten doen is de mediakit gratis downloaden en die volledig aanpassen naar hun wens.
Dat e-commercespelers volop moeten inzetten op hun socialemediastrategie is volgens Ray Bak, sales director VK, België en Nederland bij Ingenico, cruciaal. “De Belgische consumenten zijn minder goed vertrouwd met Black Friday, maar toch zijn Nederland en België interessante markten voor groeiende merchants. Zo kocht vorig jaar ongeveer een kwart van de consumenten (respectievelijk 26% en 23%) uitsluitend bij kmo's. Er moet dus ongetwijfeld aan de marketing en het bewustzijn worden gewerkt om het succes nog groter te maken, maar de mogelijkheden zijn evident”, verduidelijkt Ray Bak.
Hij benadrukt bovendien dat kleinere spelers niet bang moeten zijn om het op te nemen tegen grotere e-shops. “De e-commercespelers kunnen van het marketingoffensief van die grote merchants op Black Friday profiteren door op een slimme SEO te focussen en de juiste sociale media te gebruiken”, vervolgt hij. “Al hebben ze natuurlijk wel positieve beoordelingen van hun werk in de rest van het jaar nodig om zichzelf tijdens de piekverkoop te kunnen promoten. Dat mogen ze zeker niet vergeten!”
Tot slot geeft hij nog één gouden tip voor alle kleinere e-commercespelers. “Maak je website SEO-vriendelijk, dat is de enige manier om met een klein budget met de grote spelers te concurreren. Gebruik de sociale media als een goedkope marketingtool. Als je actief bent op de sociale media, stijgt je Google-rangschikking en versterk je de relatie met je klant”, verklaart Ray Bak. “Ook de dienstverlening is essentieel om het verschil te maken met de grote webshops – geef de klant met een vriendelijke service, goede leveringstijden, lage verzendingskosten en een persoonlijke toets het gevoel dat je hem waardeert.”