- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Aeon, de Japanse marktleider op het vlak van retail, krijgt 20%van de biologische supermarkt Bio c’Bon in handen.
Het verhaal is een beetje banaal…Twee jaar geleden bezocht een familielid van Motoya Okada, CEO van Aeon, Parijs, waar hij een biowinkel ontdekte. Bij zijn terugkeer in Japan kon hij er maar niet over ophouden en daarom besloot hij om enkele maanden later om de joint venture Bio c'Bon Japan op te richten. Die is in gemeenschappelijke handen van Aeon (50%) en Bio c'Bon (50%). Ondertussen 2 jaar later, gaat de Japanse marktleider nog en stapje verder en krijgt het bedrijf 19,9% van de aandelen van Bio c’Bon in handen.
Sinds de lancering van Bio c’Bon Japan, werden er al 7 filialen geopend in Tokio. De eerste winkel buiten de hoofdstad werd vandaag ingehuldigd en 10 andere vestigingen zijn voorzien voor 2019. In de komende 3 jaar willen de twee bedrijven trouwens nog zo’n 50 vestigingen openen.
Het is niet de eerste keer dat Aeon kiest voor een joint venture. Tien jaar geleden kocht het bedrijf ook al de activiteiten van de Japanse Carrefour. Daarnaast is hij ook partner van Picard. Zo opende hij 8 winkels en implementeerde hij diepvriescorners in sommige van zijn supermarkten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?