Just Eat Takeaway
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Just Eat Takeaway
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com rapporteerde vandaag bemoedigende halfjaar- en kwartaalresultaten. De groep wist opnieuw groei te behalen in Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk/Ierland.
In de eerste helft van het jaar bedroeg de aangepaste EBITDA van Just Eat Takeaway.com 143 miljoen euro, een verbetering van 277 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldt het bedrijf. Die groei is vooral te danken aan een grotere efficiëntie in de bezorgactiviteiten en diverse algemene kostenbesparende initiatieven. In Noord-Europa bereikte de aangepaste EBITDA-marge 5% van de GTV (bruto transactiewaarde), in lijn met de langetermijndoelstelling van het bedrijf, terwijl de marge in het VK en Ierland 1,8% bedroeg. Al nam het aantal orders in alle activiteiten wel af. Als we kijken naar het tweede kwartaal, zien we dat de GTV daalde met 4% (bij constante wisselkoersen), voornamelijk door mindere resultaten in Noord-Amerika. In Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk/Ierland wist het bedrijf wel te groeien met respectievelijk 4% en 1% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022. Just Eat Takeaway.com is ook doorgegaan met het uitbreiden van zijn assortiment kruidenierswaren. Op 30 juni had het bedrijf ongeveer 40.000 actieve partners in deze sector, een groei van 36% ten opzichte van eind juni 2022, voornamelijk gedreven door het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het bedrijf heeft ook een bezorgdienst voor cosmetica gelanceerd via zijn Duitse dochteronderneming Lieferando, die een partnerschap is aangegaan met Lush. Tot slot zijn de advertentie-inkomsten in de eerste helft met 33% gestegen tot 99 miljoen euro.
"Sinds onze beursgang is het ons doel geweest om grootschalige en duurzame winstgevende posities in onze markten op te bouwen en uit te breiden", zegt Jitse Groen, CEO en oprichter van Just Eat Takeaway.com. "Met het merendeel van onze orders afkomstig uit Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk en Ierland, is een terugkeer naar groei in deze twee segmenten in het tweede kwartaal van 2023 een belangrijke mijlpaal. Het is bemoedigend om te zien dat het Verenigd Koninkrijk en Ierland op schema liggen om even hoge winstmarges te behalen als die in Noord-Europa. De rest van het bedrijf laat ook verbeterende trends zien wat de GTV-groei en winstgevendheid betreft, waardoor het bedrijf snel zijn doelstelling van een positieve vrije kasstroom kan bereiken.” Als gevolg hiervan verwacht Just Eat Takeaway.com een GTV-groei van tussen de -4% en +2% en een EBITDA van rond de 275 miljoen euro voor het volledige jaar 2023.
Naast de bekendmaking van zijn resultaten, meldt het bedrijf ook dat CFO Brent Wissink het bedrijf binnenkort zal verlaten, omdat hij andere kansen wil grijpen. Hij zal terugtreden uit zijn functie en uit de raad van bestuur van het bedrijf tijdens de jaarlijkse algemene vergadering in mei 2024. In afwachting daarvan wordt er gezocht naar een opvolger. "Het was een eer om deel uit te maken van het parcours dat Just Eat Takeaway.com in de afgelopen jaren heeft afgelegd”, reageert hij in een verklaring. "Sinds 2011, toen ik bij het bedrijf kwam, is de groep uitgegroeid van een lokale Nederlandse speler tot een van de toonaangevende online marktplaatsen voor maaltijdbezorging wereldwijd."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?