iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Gezellig warme raclette en fondue, kaasplankjes in alle smaken, geuren en kleuren en verfrissende fetablokjes als aperitief: kaas geldt als vaste waarde op de feestdis. De populariteit van kaas kende ongeziene hoogtes tijdens de coronacrisis, toen mensen massaal thuis gingen koken en eten. Sinds begin dit jaar bevinden we ons weer in het ‘oude normaal’. Koelt de kaasmarkt zo opnieuw wat af? En wat verwachten fabrikanten en supermarkten van de eindejaarsverkoop van dit luxeproduct in tijden van hoge inflatie?
In volle lockdowns moesten we massaal in ‘ons kot’ blijven en bleven de deuren van de horeca genadeloos gesloten. Een golf van hernieuwde interesse in zelf koken overspoelde onze huishoudens. Mensen gingen daarbij massaal op zoek naar gezelligheid en warmte. Allerlei kaasproducten, van raclette tot geraspte kaas en het hele assortiment daartussen, kwamen zo tijdens de pandemie naar voor als een van de grote winnaars in het consumptiegedrag van de Belg. “De kaasmarkt is een mature markt. Tot en met 2019 stagneerden de volumes en waren ze zelfs licht dalend. Ten gevolge van corona kende de markt weer een boost”, bevestigt Eva Biltereyst, persverantwoordelijke bij Colruyt.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?