Boeren&Buren
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Boeren&Buren
Onder de vlag ‘Februari zonder supermarkt’ willen verschillende organisaties consumenten overtuigen om een maand lang hun boodschappen bij lokale handelaars en producenten te doen in plaats van bij supermarkten.
Boeren & Buren, Voedselteams, Linked.Farm, Wervel en BioForum starten een campagne om een gezond en duurzaam voedselsysteem te promoten met meer ambitie voor de korte keten. “Een supermarkt biedt het grote voordeel dat we veel producten op één plek vinden, maar helaas verliezen mensen zo wat de voeling met hun eten. Door wat vaker te kopen via de korte keten steun je rechtstreeks de lokale producenten en eet je op maat van de seizoenen,” zegt Wannes De Jonghe van Boeren & Buren, “Mensen beseffen vaak niet hoeveel initiatieven er vlak bij hun deur te vinden zijn, die ook nog eens betaalbaar zijn.” Volgens Testaankoop stegen de prijzen in de supermarkten in december tot 20%, een stijging die je bij de korte keten volgens de deelnemende organisaties veel minder ziet, onder meer omdat lokale handelaars en producenten veel minder afhankelijk zijn van buitenlandse export. De organisaties zien verschillende voordelen bij aankopen doen in de korte keten. “Boeren die werken in de korte keten investeren niet in schaalvergroting, maar in de diversiteit van hun producten. Een agro-ecologische of biologische werkwijze die zorgzaam omgaat met de bodem, mens en dier is een voor de hand liggende optie”, zo klinkt het. Ook minder verspilling en verpakkingen zijn volgens hen voordelen, net als een eerlijker loon voor boeren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?