- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Voor het tweede jaar op rij laat de categorie warme sauzen een achteruitgang zien. Een logisch gevolg van het verdwijnen van de pandemiemaatregelen, maar er zijn ook positieve signalen en opportuniteiten.
Tijden veranderen, ook voor warme sauzen. Tijdens de pandemie, nog altijd ‘maar’ twee jaar geleden, kende de categorie een grote populariteit: er werd veel thuis gewerkt en (noodgedwongen) zelf gekookt. Voor wie snel en lekker iets wou klaarmaken, waren warme sauzen een ideaal hulpmiddel. Dat was toen. Het corona-effect is vandaag uitgewerkt, zo lijkt het: voor het tweede jaar op rij is er in de categorie een achteruitgang te zien. Volgens cijfers van NielsenIQ, die liepen tot midden augustus 2022, gaat de categorie op jaarbasis met 2,6% in volume en 2,8% in waarde achteruit. Bij de grootste groep – pastasauzen – is er een krimp van 1,6% in volume en 1,4% in waarde. Ook vorig jaar was er een daling, die zelfs nog een stuk groter was. Die terugval was (en is) voor een deel logisch en onvermijdelijk, nu de corona-maatregelen verdwenen zijn en de consumptie weer naar buitenshuis opgeschoven is. De terugval is niet voor niets in alle categorieën te zien. Daarom, als niet onbelangrijke nuance: tegenover 2018 – ver voor corona – laat de globale markt van de warme sauzen nog altijd een lichte groei zien van 3%. Het geeft aan dat er ondanks alles nog altijd enige rek in de categorie zit.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?