- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Wie zijn dagelijkse inkopen bij Lidl doet, betaalt tot 39 procent minder dan in een andere supermarkt. Dat zegt de discounter aan de hand van een onderzoek naar het koopgedrag bij een GfK-panel van 5.000 gezinnen.
GfK onderzocht in opdracht van Lidl hoeveel 5.000 Belgische gezinnen in de maand februari uitgaven voor zestien verschillende dagdagelijkse producten. “We hebben bij de selectie van de producten gekeken om, samen met GfK, een winkelmandje te vormen dat representatief is voor de klassieke dagdagelijkse boodschappen”, legt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt uit.
De gezinnen waren vrij om zelf te bepalen welke soort producten ze kozen: huismerken, budgetmerken of nationale merken. Op het boodschappenlijstje stonden onder meer salami, trostomaten, halfvolle melk, cola en mozzarella. De gemiddelde ticketprijs was:
?“De studie keek naar het concrete koopgedrag van consumenten: hoeveel kosten de producten gemiddeld die mensen effectief meenemen. Ze toont aan dat de gemiddelde prijs aan de kassa voor eenzelfde groep van 16 basisproducten bij ons een pak lager ligt dan bij andere supermarkten”, klinkt het bij de smart discounter. “Wij onderscheiden ons als Lidl, omdat wij inzetten op sterke eigen merken. Die kunnen wij aanbieden met minstens de kwaliteit van nationale merken, maar aan veel lagere prijzen. Net omdat wij dáár onze focus op leggen, willen wij onze klant dan ook helemaal niet verleiden om te grijpen naar (duurdere) nationale merken. En dat vertaalt zich mee in een gemiddeld veel lager totaalbedrag bij het afrekenen.”
Volgende winkelketens kwamen aan bod in de vergelijking: Carrefour (hypermarket, market, express), Colruyt, Delhaize (Supermarché, AD,Proxy) en Lidl. Aldi werd niet opgenomen, omdat het geen A-merken verkoop, wat de resultaten deels vertekent.Gfk nuanceertGfK nuanceert de studie door te benadrukken dat enkel de lijst van categorieën die door Lidl geselecteerd werden vergeleken zijn, en dus niet alle aankopen. Bovendien werd "de prijsvergelijking gemaakt op niveau van de categorie en werd er dus geen rekening gehouden met de samenstelling van het assortiment. Het is dus mogelijk dat heel wat A-merken minstens even duur zijn bij Lidl dan bij andere retailers", zegt Dirk Vanderveken (Division Director Gfk Panel Services België).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?