- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Alle 297 filiaalverantwoordelijken van Lidl België en Luxemburg volgen de komende twee jaar een intensief en grootschalig ontwikkelingstraject op maat. Met 43.065 geplande trainingsuren wordt Talent@Lidl, zoals het programma heet, de grootste personeelsinvestering voor Lidl in haar BeLux-geschiedenis. Hiermee wil Lidl zijn winkelverantwoordelijke omscholen tot echte filiaalmanagers.
Lidl is de voorbije jaren sterk veranderd. De winkelketen introduceerde verschillende vernieuwingen: zo werden de groenten, fruit én vlees de absolute prioriteit, zowel naar aanbod als beleving, hebben de vestigingen een bakkerijafdeling én introduceerde Lidl patisserie, noten en verse vis. Dat zijn keuzes die aanslaan bij de Belgische klant, maar die de winkelorganisatie wel complexer maken. Bovendien wijzigde er ook fysiek en organisatorisch heel wat: er kwam een nieuw winkelconcept, het backoffice- en bestelsysteem veranderde én de winkeloppervlakte steeg met gemiddeld 17%. Dat alles leidde tot 32% meer medewerkers, oftewel 1.483 collega’s erbij.
Van winkelverantwoordelijke tot filiaalmanagerOm al die ingrijpende veranderingen verder in goede banen te leiden, komen er ontwikkelingstrajecten voor álle 297 winkelverantwoordelijken. De functie moet immers mee groeien. “Bij onze huidige winkelverantwoordelijken ligt de nadruk op uitvoerende taken, vandaar dat we willen dat ze zich ontwikkelen tot een echte filiaalmanager. Bij die toekomstige filiaalmanagers willen we die uitvoerende taken inperken, waardoor er meer tijd vrijkomt om zich bezig te houden met leidinggevende taken zoals het aansturen en motiveren van een team. Ook willen we hen stimuleren om nog meer verbanden te zien tussen hun keuzes qua winkelorganisatie en de impact daarvan op de cijfers – en er uiteraard dan ook naar te handelen”, klinkt het.
145 uur per persoonDe voorbije jaren focuste de winkelketen fors op infrastructuur en strategie. Met Talent@Lidl maakt Lidl een duidelijke keuze om ook haar potentieel aan menselijk kapitaal aan te spreken. Zo investeert de retailer vanaf mei de komende twee jaar in tot 145 uur trainingen per winkelverantwoordelijke, goed voor een totaalsom tot 43.065 uur.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?