Lotus Bakeries
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lotus Bakeries
Lotus Bakeries behaalt recordomzet van meer dan een miljard euro in 2023. Het bedrijf heeft een omzetgroei van 21% geboekt.
Lotus Bakeries, dat Lotus Biscoff, Lotus Natural Foods en Lotus Local Heroes omvat, zag in 2023 haar omzet stijgen met 185 miljoen euro tot 1.063 miljoen euro. Deze stijging werd gedreven door een sterke groei van de verkoopvolumes (+21,1%) en hogere prijzen. "We zijn ervan overtuigd dat het bereiken van de miljard euro de vrucht is van deze unieke TOP-cultuur. Wij geloven sterk in de effectiviteit van onze strategie en zijn positief over de toekomstperspectieven en ambities van Lotus Bakeries", zegt Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries. Het recurrent brutobedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBIDTA) steeg met 22,1% tot 207,5 miljoen euro, 38 miljoen euro meer dan in 2022, terwijl de nettowinst steeg met 25,2% tot 129,3 miljoen euro. Het bedrijf legt uit dat deze volumegroei in 2023 een weerspiegeling is van "aanhoudend momentum en een robuuste vraag in het hele productassortiment en in de verschillende geografische regio's. De brede portfolio van merkproducten heeft goed standgehouden tegen de impact van inflatie en consumentenbestedingen." Tot slot schrijft Lotus Bakeries dat de Raad van Bestuur op 14 mei bijeenkomt om aan de Algemene Vergadering voor te stellen om in 2023 een bruto dividend van €58 per aandeel uit te keren, €13 meer dan in 2022. "Hiermee wordt de dividendpolitiek van de afgelopen jaren gehandhaafd, die erin bestaat om minstens een derde van de recurrente nettowinst uit te keren", luidt de verklaring.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?