Eeuwenlang dachten we dat de wereld rond was. Vandaag weten we dat de retailwereld plat is, een wereld zonder hiërarchie, zonder controle waarin de consument hypergeïnformeerd ronddwaalt in een wolk van technologie en permanent in verbinding staat met de mensen op wiens oordeel hij wel vertrouwt. En wie is dat dan? Eigenlijk iedereen, haar moeder, haar facebookvrienden, haar linkedincontacten, haar favoriete blog, de twitterkanalen die ze volgt, de oude vrienden waarmee ze ’s avonds een glas gaat drinken, eigenlijk vertrouwt ze iedereen… behalve jou.
Zij kan in jouw winkel staan, een product op jouw schap bekijken, jouw informatie gratis meenemen, op haar smartphone extra informatie opzoeken, prijzen vergelijken en… het ten slotte ergens anders gaan kopen. En als je daar dan een opmerking over maakt ben je haar voorgoed kwijt. Haar? Ja, want de consument in de foodretail is alle emancipaties ten spijt nog steeds voornamelijk vrouwelijk. Dus, laten we consequent zijn. De tijd dat de winkel en winkelier het belangrijkste en enige informatiekanaal was voor haar is absoluut geschiedenis. De retailwereld is daardoor democatrisch geworden. De vraag die zich dan stelt is, kan de consument in een vlakke retailwereld loyaal zijn aan een bepaalde keten?
Ondanks alle bovenstaand pessimisme is het antwoord volmondig: ja! Dat bleek tijdens het tweede ‘Retail Loyalty Congress’ dat doorging op 22 en 23 september 2011. Daar kwamen 250 internationale CEO’s en marketing directeurs samen van ’s werelds grootste foodretailers en merken op uitnodiging van BrandLoyaly. Brandloyalty ontwikkelt op maat gemaakte loyaliteitsconcepten voor foodretailers wereldwijd, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst en draait een omzet van meer dan 300 miljoen euro. Tijdens de vorige editie van het ‘Retail Loyalty Congress’ in 2009 bleek de consument irrationeel en onmogelijk te zijn en een relatie te willen met haar foodretailer. Vandaag de dag is de consument even irrationeel en onmogelijk, maar zij is slimmer, mobieler en plugged in. Zij wil nu meer dan een relatie, zij wil een partner zijn. De foodretailer van zijn kant wil uiteraard dat zij een loyale partner is. En met loyaal bedoelen we niet dat zij een getrouwheidskaart van vijf verschillende ketens in haar handtas heeft zitten.
Aan de hand van zes sprekers werd een inspirerend beeld opgetrokken van hoe de consument anno 2011 denkt en te werk gaat en hoe de retailers daarop kunnen inspelen. De apps die je kan ontwikkelen om haar het leven gemakkelijk te maken, alle mogelijke concepten waarbij koopwaar aan huis wordt geleverd, spaaracties waarbij kinderen WWF kaarten kunnen verzamelen en uitwisselen, … Het congres leverde meer dan voldoende stof op die we in komende magazines in de desbetreffende dossiers zullen verwerken. En wij zouden in de nabije toekomst Brandloyalty graag nog eens aan de tand voelen wat hun strategie voor de Belgische markt wordt. Want zij hebben zeer concrete plannen om in ons kleine retailland met grote retailers actief te worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd…