iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De lunchpauze is heilig. En tegelijk ook een interessante afzetmarkt, die traditioneel hoge toppen scheerde, maar tijdens de pandemie een zware terugval heeft gekend. Dat probleem lijkt voorbij, de verkoop zit weer in de lift en de groei wordt aangedreven door de ontwikkeling van het aanbod, zowel kwantitatief als kwalitatief.
Sandwiches, wraps, maaltijdsalades, bowls, boxen ... Dit alles was 15 jaar geleden nauwelijks in de winkels te vinden. Maar toen veranderden de gewoonten van een actieve levensstijl de situatie. Tijdens de middag zijn we op zoek naar een praktische, gezonde, lekkere en efficiënte maaltijd. We hebben niet per se meer de tijd of de zin om in de rij te gaan staan bij de broodjeszaak of de bakker, voor zover er in de buurt trouwens nog een te vinden is. Net zoals brood steeds vaker in de supermarkt wordt gekocht, is de dagelijkse lunch niet langer uitsluitend een zaak voor snackbars. Temeer omdat het buurtwinkelformat een hoge vlucht heeft genomen en er tegenwoordig een assortiment producten wordt aangeboden dat is afgestemd op de behoeften van een mobiel cliënteel, en dat voor elk van de verschillende dagelijkse consumptiemomenten. Ook supermarkten en hypermarkten hebben getracht dit groeipotentieel te benutten, door korte circuits te ontwikkelen. Drie minuten volstaan om een kant-en-klare snackmaaltijd te kiezen, inclusief bijbehorend bestek, en daar ondertussen nog een vleugje gezond genot aan toe te voegen: een verse soep, een drankje, een calcium- en eiwitrijk zuiveldessert, een stuk fruit. Of zelfs, voor de liefhebbers, een portie vers gemaakte sushi.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?