Digitale en andere nieuwe technieken zijn nu sterk in opkomst. Veel distributeurs gooien zich op deze nieuwe niche al dan niet op geïnspireerde wijze. De retailers die zich overal ter wereld actief een of meerdere mobiele applicaties hebben toegeëigend zijn niet meer te tellen. Bij onze Franse buren hebben twee merken onlangs hun m-commerce aanbod verbeterd.

Casino: een NFC applicatieCasino heeft onlangs de ingebruikname aangekondigd van zijn applicatie m-Casino NFC, die al in oktober 2012 operationeel zal zijn in hun winkel in het winkelcentrum Belles Feuilles in Parijs. Met deze applicatie heeft de consument alleen zijn smartphone nodig. Door zijn telefoon op het etiket van de producten te richten, ontvangt hij allerhande informatie over het product en kan hij het aan zijn winkelmandje toevoegen. Het totaalbedrag van zijn aankopen wordt op die manier in realtime bijgehouden. Als de klant klaar is met zijn boodschappen, zet hij zijn mobieltje op een NFC lezer, vervolgens kiest hij de wijze van levering en hij betaalt.

Carrefour France: de weg vinden in de winkelCarrefour France wil met de applicatie Google Indoor, ontwikkeld door Google Maps, het leven van zijn klanten vergemakkelijken en hen in staat stellen sneller hun boodschappen te doen. Google Indoor biedt de consument de mogelijkheid om zijn weg te vinden in het doolhof van winkelrekken. Carrefour is niet de enige die deze oplossing evalueert: Leclerc en Leroy Merlin doen hetzelfde, en verschillende tests staan op til bij Casino, Monoprix of Fnac. Carrefour zou bovendien ook van plan zijn om binnenkort haar klanten de mogelijkheid te bieden met hun smartphone zelf hun inkopen te scannen. De verschillende retailers hopen op deze manier met name te voorkomen dat ze zelf veel moeten gaan investeren in self-scanning apparaten.