- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ook vorig jaar heeft Maasmechelen Village een zwaar verlies geleden van 24,5 miljoen euro. De overgedragen tekorten zijn sinds de opening van het outletcentrum opgelopen tot zo’n 224 miljoen euro. Als de aandeelhouders de geldstroom stopzetten is het twijfelachtig of het winkeldorp zal blijven bestaan. Dat meldt De Tijd.
Jaarlijks krijgt Maasmechelen Village drie miljoen bezoekers over de vloer. Zij kunnen in de meer dan honderd winkels kledij en accesoires kopen van bekende mode- en lifestylemerken, met kortingen tot zestig procent. Ook al stijgt het aantal bezoekers jaarlijks, financieel is het outletdorp afhankelijk van zijn aandeelhouders. Vooral de hoge financiële lasten en de exploitatie doen Maasmechelen Village de das om.
Door de aanhoudende financieële problemen is het vermogen van de onderneming op de koop toe negatief geworden. Als de aandeelhouders zouden beslissen om de geldstroom stop te zetten, moeten de deuren dicht. Maar zover is het nog niet. Eigenaar Value Retail zal de liquiditeitsbehoeften van outletcentrum nog tot juni 2016 dekken. VR pompte intussen al 171,4 miljoen euro in het project, waarvan bij een eventuele sluiting 101,7 miljoen pas moet worden terug betaald nadat de andere schuldeisers vergoed zijn.
Value Retail hoopt het project op korte tijd alsnog winstgevend te maken. Zo opende er vorig jaar acht nieuwe winkels, waaronder boetieks van de populaire merken Max Mara, Gant en Scotch&Soda. Maasmechelen Village is met 800 banen de grootste werkgever van de streek.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?