- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Voor McDonald’s België start in 2016 een nieuw tijdperk, dat het bedrijf zelf “McDo 2.0” noemt. Het bedrijf test verschillende veranderingen in haar restaurants, die voor een fastfoodketen erg ingrijpend zijn. Zo wordt een burger voortaan speciaal voor u gebakken en ook nog eens aan tafel gebracht.
In verschillende Belgische restaurants kunnen klanten sinds kort bestellen en betalen aan de kassa of aan een bestelzuil, waarop ze de volledige lijst met McDonald’s producten vinden met foto’s erbij. De klanten geven daarbij de restaurantzone op waar ze graag willen plaatsnemen, zodat een medewerker hun maaltijd aan tafel brengt.
McDonald’s België streeft er naar eigen zeggen naar beter de verwachtingen van zijn klanten te beantwoorden met McDo 2.0 dankzij personalisatie op alle vlakken, zowel in de bereiding in de keuken als in de bediening in het restaurant. Beiden zitten momenteel in de evaluatiefase. “Deze personalisatie leek ons vanzelfsprekend, omdat ze perfect aansluit bij ons DNA: ze ligt in het verlengde van onze klantgerichte waarden. Deze cultuur, die de klanten en medewerkers centraal plaatst, is diep verankerd in het bedrijf”, zegt Jean-Luc Chantraine, franchisenemer van zeven McDonald’s restaurants.
De personalisatie in de bereiding gebeurt volledig achter de schermen, in de keuken van het restaurant: de maaltijd wordt speciaal voor de klant bereid. De hamburgers worden à la minute klaargemaakt, dus pas op het ogenblik dat de klant zijn bestelling doorgeeft. “De klant krijgt niet langer een burger maar zijn burger, die speciaal voor hem werd bereid. De klant kan zijn burger ook personaliseren: met of zonder kaas, salade, saus, …”
De nieuwe dienstverlening heeft uiteraard ook een impact op de McDonald’s-teams. “Onze medewerkers worden opgeleid om de nodige competenties te verwerven, zoals klanten onthalen en begeleiden. Zo volgden ze voor deze aanpassing aan McDo 2.0 in 2015 al meer dan 1.994 opleidingsuren. Voor deze nieuwe dienstverlening moesten in de betrokken restaurants bovendieneen tot twee extra medewerkers worden aangeworven”, voegt Marc Olivier Van Oppens eraan toe, franchisenemer van vijf McDonald’s restaurants.
Tijdens de evaluatiefase peilen McDonald’s en zijn franchisenemers naar de meningen van de klanten om hun dienstverlening voortdurend te verbeteren en alsmaar beter aan de verwachtingen van de klanten te beantwoorden. Die evaluatiefase zal nog het hele jaar 2016 duren. Tegen einde 2016 zullen in totaal een twintigtal restaurants McDo 2.0 doorgevoerd hebben.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?