
McDonald’s Minecraft
McDonald’s Minecraft
Om zijn aantrekkingskracht bij de jongere generatie te vergroten, werkt McDonald's samen met het fenomeen Minecraft. Op het menu: merchandising in de kleuren van het videospel, verzamelaarsmenu's ... en een uitstapje naar de virtuele wereld van het spel.
Jongeren kunnen binnenkort bij McDonald’s hun honger stillen met menu's geïnspireerd op de Minecraft-film. Er komen twee beperkte aanbiedingen: een ‘Minecraft Movie Meal’ en een ‘Minecraft Movie Happy Meal’, telkens met de klassieke combinatie van hamburgers, friet en een drankje, en een nieuwe touch: de Flames of the Nether-saus, op basis van geplette rode chilipeper, cayennepeper, knoflook en suiker. Met deze culinaire vondst wil de keten het verzengende universum van de beroemde game oproepen.
Zoals vaak het geval is bij McDonald's, zit bij elk menu een exclusief verzamelobject met personages uit beide werelden, zoals Grimace Egg of Zombie Hamburglar. Met een verzamelkaart kunnen op Minecraft Marketplace ook exclusieve skins verdiend worden.
En daar houdt de strategie niet op. McDonald's gaat met de integratie nog een stap verder door via zijn app een Minecraft Bedrock Edition-uitbreidingspakket te lanceren. Spelers kunnen structuren, personages en gereedschappen in McDonald's-stijl ontdekken - een soort virtuele fastfood waarvan je kunt blijven eten.
De idee achter de operatie is heel eenvoudig: aanwezig blijven in het leven van jongeren, zelfs als ze niet aan tafel zitten. En de keuze voor Minecraft is niet onbelangrijk, gezien het succes van het spel en de film die nu in de zalen komt. Volgens Sparkers zal Minecraft in het eerste kwartaal van 2025 de op twee na populairste game zijn op streamingplatforms in België, net achter League of Legends en Grand Theft Auto. Het is een culturele kolos, alomtegenwoordig op Twitch, YouTube en Kick, waar 20% van de Belgische gamers die op deze platforms aanwezig zijn (400.000 in totaal) naar Minecraft-video's heeft bekeken. Dat zijn bijna een miljoen uren kijktijd in drie maanden.
De doelgroep is duidelijk: jongvolwassenen (51% tussen 17 en 24 jaar, 40% tussen 25 en 34 jaar), voornamelijk mannen (78%), maar ook een aanzienlijk aantal vrouwen (22%). Met andere woorden, de generatie die overvraagd wordt door merken, constant online zit en dol is op digitale interactie wil.
Door gamification en fastfood te combineren, probeert McDonald's opnieuw in te spelen op de codes van jongeren die op zoek zijn naar hybride ervaringen. De strategie is gebaseerd op een versmelting van marketing, gaming en consumptie. Dat ligt perfect in de lijn van deze tijd, voor dit type van mondiale spelers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?