iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
MediaMarkt rolt een inruilconcept uit waar consumenten vanaf vandaag zowel online als in elke winkel in de Benelux gebruik van kunnen maken. In samenwerking met Foxway, de Europese leider in circulaire technologie, zal het elektronicabedrijf zorgen voor het correct recyclen van de ingeleverde producten.
MediaMarkt zegt dat het met de service de klanten wil “ontzorgen en helpen bij het maken van duurzame keuzes”. Milad Ahmadi Movaghir, director services & solutions Benelux, legt uit: “Klanten kunnen gebruikte apparaten in de winkels van MediaMarkt inleveren en direct een tegoed krijgen voor hun volgende aankoop. Maar ze kunnen ook online hun gebruikte elektronica laten waarderen. Dan ontvangen ze een cadeaubon die ze in onze winkels en online kunnen gebruiken om nieuwe elektronica te kopen. Het kredietbedrag is gebaseerd op de inruilbaarheid en de staat van het apparaat.” Producten die ingeruild kunnen worden zijn smartphones, tablets, smartwatches, Windows-laptops, MacBooks, iMacs, Mac Mini en Mac Pro, Chromebooks, fotocamera's, objectieven en gaming consoles. Het bedrijf verwacht naar eigen zeggen een belangrijke bijdrage te leveren aan de circulaire economie en daarmee aan de vermindering van elektronisch afval en de uitstoot van CO2.
Op vlak van duurzaamheid is MediaMarkt niet aan zijn proefstuk toe, want in 2022 introduceerde het met BetterWay al een hulpmiddel voor de consument om duurzame nieuwe producten aan te schaffen. Sinds de invoering van het initiatief heeft het bedrijf al een reeks concrete resultaten geboekt: “Er zijn nog meer stappen om te zetten, maar als MediaMarkt Saturn Group repareerden we in 2022 ruim 3,2 miljoen apparaten, dat is 600.000 meer dan in het vorige boekjaar. Hierdoor konden we het elektronisch afval met ongeveer 8.700 ton verminderen. Daarnaast is sinds 2015 door onze eigen bedrijfsvoering veroorzaakte CO2-uitstoot met 87,5% verlaagd en hebben we ons energieverbruik met 12% verlaagd sinds boekjaar 2018/19. Daarbij is hernieuwbare energie goed voor 90% van ons elektriciteitsgebruik.” De groep heeft recent haar deelname aan de EU Sustainable Consumption Pledge vernieuwd en onderstreept zo haar duurzaamheidsdoelstellingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?