- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Drie shop-in-shops van Mediamarkt die gevestigd zijn in de Makro-winkels van Alleur, Lodelinsart en Eke moeten hun deuren sluiten. Dat melden de vakbonden na een bijzondere ondernemingsraad.
In januari 2017 besloot Makro bij de voorbereiding van zijn herstructureringsplan om zich te focussen op voeding en huishoudtoestellen. Tegelijk merkte het op dat andere afdelingen zoals elektronica, mode en boeken achteruit gingen. De retailer ging daarom op zoek naar gespecialiseerde partners die deze producten konden aanbieden. MediaMarkt, Europese marktleider in huishoudtoestellen en een aanverwante keten, aangezien het met Saturnus onder de Metro Group valt, is één van hen. Concreet verscheen MediaMarkt in de vorm van een shop-in-shop in enkele Makro-vestigingen. Daarbij had het een eigen afgebakend gebied, met eigen kassa’s. Het aanbod was beperkter dan in een traditionele MediaMarkt.
Dankzij de samenwerking kon MediaMarkt profiteren van de trafiek van Makro, terwijl het tegelijk zijn eigen cliënteel mee naar Makro bracht. Toch heeft de samenwerking blijkbaar geen vruchten afgeworpen: wegens een gebrek aan winstgevendheid zullen de MediaMarkt-winkels in Alleur, Lodelinsart en Eke daarom hun deuren sluiten. Dat melden verschillende vakbonden na een bijzondere ondernemingsraad. De beslissing heeft geen gevolgen voor het personeel dat bij andere MediaMarkt-winkels aan de slag kan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?