iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Vorig jaar zijn er bijna 6.000 webwinkels bijgekomen in ons land. Daarmee komt het totaal vandaag op 51.101, blijkt uit cijfers van belangenorganisatie BeCommerce.
Ons land telt voor het eerst meer dan 50.000 online winkels. De grootste groei in het aantal webwinkels van het voorbije jaar komt van handelaars met een fysieke winkel die een website opstartten. De combinatie van off- en onlineverkoop is - zeker sinds corona - zowat de norm geworden. Dat geldt in twee richtingen: fysieke winkels openen na verloop van tijd een website en online spelers openen ook vaak één of meer fysieke winkels. Bijna de helft van de online handel is in handen van groothandel en retail. Daarna volgt de horeca, die online sterk groeit, vermoedelijk een gevolg van de coronacrisis, toen de sector zich noodgedwongen online moest profileren om de verloren omzet enigszins te compenseren. Uit de gegevens van BeCommerce blijkt ook dat er steeds meer geld omgaat in de online handel. Vorig jaar kochten Belgen voor 12,1 miljard euro aan via het internet, 18% meer dan in 2020. Eén vijfde van alle uitgaven van Belgische consumenten gebeurt op die manier online, aldus BeCommerce. Gemiddeld bestelde de Belg vorig jaar twintig keer online, goed voor een bedrag van 1.445 euro. Dat is zo'n 250 euro meer dan in 2020. Vooral de categorieën kleren, games en entertainment deden het goed.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?