- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Makro en Metro hebben het moeilijk in België. De zusterketens boekten in het afgelopen boekjaar zo'n 100 miljoen euro minder omzet dan een jaar eerder. Vooral in de non-food afdelingen zagen ze de omzetcijfers achteruitgaan.
Metro/Makro boekte in het boekjaar 2015 (dat liep van oktober 2014 tot 30 september 2015) een omzet van 998 miljoen. Dat is 96 miljoen minder dan in het boekjaar 2014, toen de retailer een jaaromzet van 1,094 miljard euro haalde. Dat blijkt uit de jaarrekening van Makro Cash & Carry Belgium.
Opvallend is dat de terugval vooral in de non-food afdelingen te vinden is. Daar liep de omzet terug van 470,7 miljoen euro tot 392,9 miljoen euro. Bijna 80 miljoen euro minder omzet dus. De voedingsafdeling, waar voor Metro/Makro het zwaartepunt ligt, houdt beter stand maar ziet desalniettemin ook bijna 20 miljoen euro minder binnenkomen. Metro en Makro realiseerden in food een omzet van 605,7 miljoen, ten opzichte van 624 miljoen euro vorig jaar.
Verder heeft de retailer een verlies van meer dan 32 miljoen euro dat overgedragen wordt naar het huidige boekjaar. Hoe het daar een antwoord op zal bieden is nog niet duidelijk.
In 2014 voerde Metro/Makro nog een herstructurering door waarbij 370 jobs verdwenen en de organisatie intern gereorganiseerd werd. Vorig jaar werden ook de Makro-winkels onder handen genomen volgens een vernieuwd concept.
Makro Cash & Carry telt 15 winkels in ons land: 9 Metro-winkels en 6 Makro's.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?