- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het eerste trimester van 2016 daalde de omzet in de handel met 2,8%, vergeleken met een jaar eerder. Vooral de non-food had het moeilijk. Dat blijkt uit cijfers van Comeos, de federatie voor handel en diensten.
“De omzet in de food-sector bleef stabiel (0,6%), maar in de non-food tekenden we een omzetdaling op: -1,2% voor de elektro, waarbij IT en consumentenelektronica zelfs daalt met 8%. De omzet in de fashion daalde met 3%, hierin hebben de Brusselse aanslagen vermoedelijk een rol gespeeld. DIY bleef stabiel (0,1%), maar vooral dankzij de extra verkoopdag op 29 februari”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos.
“De cijfers van de online verkoop bevestigen deze tendensen. Food deed het goed: het aantal transacties steeg met 25%, de omzet met 29%. Dus er waren meer online aankopen, en deze hebben ook meer omzet gegenereerd. Fashion tekende een daling op van 22%, zowel in aantal transacties als in waarde”, weet Michel.
“De prijzen in de winkels (shop index: 1,3%) stegen minder snel dan de inflatie (1,8%). De Belgische inflatie was ook gevoelig sterker dan die van de eurozone (0,05%). Deze cijfers houden nog geen rekening met de invloed van de kilometerheffing, die in werking trad in april en die de inflatie zal versterken”, besluit Michel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?