Monoprix komt naar Waterloo: hoe groot is het nieuws?
Monoprix komt naar Waterloo via een van zijn belangrijkste franchisenemers. Het nieuws komt als een verrassing en kan Belgische retailkringen enigszins moeilijk overtuigen.
Komt Monoprix naar België? Het gerucht deed vorige week al de ronde, maar het is nu bevestigd, tegen alle verwachtingen in, met de toekenning van een bouwvergunning door de gemeente Waterloo aan Transversale, een van de belangrijkste franchisenemers van de Franse keten. De winkel zal gevestigd worden aan de Brusselsesteenweg 115, hetzelfde adres als AS Adventure, dat verhuisd is naar het winkelcentrum Drève de Richelle.
Het nieuws is dubbel verrassend. Ten eerste omdat Groupe Casino, waartoe Monoprix behoort, momenteel meer bezig is met haar redding door de Tsjechische miljardair Daniel Kretinsky dan met nieuwe uitdagingen. Casino zit zwaar in de schulden (€6 miljard) en heeft grote problemen. Zijn merk Monoprix (ook verkrijgbaar in de gemaksformule Monop' en in non-food met Monop'beauty, Monoprix Maison en Naturalia) is daarentegen zeer welvarend en heeft een omzet van €5 miljard. Monoprix zijn stedelijke winkels die een Parijse chic uitstralen. Bij Casino zijn het de hypermarkten die het moeilijk hebben, terwijl Monoprix een veilige keuze blijft, waarin de nieuwe eigenaar wil investeren. Dat is begrijpelijk.
Maar is een vestiging in België, zelfs via een onafhankelijke masterfranchisenemer, echt een rationeel plan? De vraag is des te meer gerechtvaardigd omdat Casino de Belgische detailhandel al had verrast met de opening van twee (kortstondige) Franprix-winkels in Elsene. Toegegeven, om fiscale redenen is deze Brusselse gemeente een beetje het 21e arrondissement van Parijs geworden. Maar hoewel Franse expatklanten de komst van merken als Picard naar Franstalig België misschien hebben verwelkomd, zijn ze geen vreemden voor het overvloedige winkelaanbod in de Belgische hoofdstad. En deze buitenlandse klantenkring is waarschijnlijk niet groot genoeg om de komst van een typisch Frans, om niet te zeggen Parijse, merk in een ultracompetitief winkellandschap te rechtvaardigen.
Op dit moment is het moeilijk om de precieze aard van de geplande operatie in Waterloo te bepalen. Het enige wat we kunnen zeggen is dat de rijke stad in het verleden vaak heeft gediend als testplatform voor onoprechte Franse retailers. Voor Picard was de oefening een succes en de in 2012 geopende winkel in Waterloo was de eerste in een zeer actief netwerk, ook al moest het zijn ambities voor Vlaanderen laten varen. Voor Thiriet, de Franse rivaal van Picard die in 2015 zijn intrede deed, was Waterloo een troosteloze vlakte. Dus, een eenvoudige test of een grootschalig offensief? Het is veel te vroeg om dat te zeggen.