- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Aankopen doen in Nederlandse supermarkten is een stuk minder aantrekkelijk geworden voor Belgen. De voorbije maand zijn de prijzen van voedingsmiddelen in Nederland met 3,8% gestegen, dat is bijna de hoogste stijging in tien jaar tijd.
“De prijzen van vlees en vis stegen in mei 2019 bijna 5 procent op jaarbasis. Dit is de grootste prijsstijging in bijna anderhalf jaar tijd”, meldt het Centrale Bureau voor de Statistiek in Nederland. “De prijsstijging van brood en granen schommelt vanaf januari rond het hoogste niveau in tien jaar tijd. De prijzen van zuivelproducten stegen dit jaar met 3 procent en alle overige voedingsmiddelen werden gemiddeld meer dan 4 procent duurder. Groenten en fruit waren 2,6 procent duurder. De prijzen van groenten stegen, terwijl fruit juist goedkoper werd."
De prijsstijging is grotendeels te danken aan het btw-tarief dat in januari al opgetrokken werd van 6 naar 9%. Dat dreef de prijs van voedingsmiddelen de hoogte in. In de voorafgaande 10 jaar lieten alleen de maanden april 2019, september 2017 en januari 2013 vergelijkbare stijgingspercentages zien. Het zorgt ervoor dat naar Nederland gaan om inkopen te doen een stuk minder aantrekkelijk is geworden. Belgen trekken (of trokken) geregeld naar de buurlanden om er inkopen te doen, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen. 14% doet zijn boodschappen af en toe in Nederland. Door de btw-verhoging zal dat percentage ongetwijfeld teruglopen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?