iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
In het eerste kwartaal van 2024 lag de omzet van Nestlé ongeveer 1,5 miljard euro lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. De multinational verwacht echter een “sterke opleving” in het tweede kwartaal.
De Zwitserse voedselgigant Nestlé publiceerde een kwartaalomzet die met 5,9% zakte tot 22,1 miljard Zwitserse frank (22,5 miljard euro). Volgens de multinational zorgden wisselkoersen voor een omzetdaling van 6,7%, terwijl netto-desinvesteringen (met name de gedeeltelijke verkoop van de diepvriespizza-activiteiten in Europa) een negatief effect van 0,6% hadden. De organische groei van de groep bereikte niettemin 1,4% in het eerste kwartaal van 2024, met een prijseffect van 3,4% en een reële interne groei (RIG) van -2%. “Over het geheel genomen werd de autonome omzetgroei van de groep aangedreven door Europa en de opkomende markten, waarbij de groei negatief werd beïnvloed door Noord-Amerika”, vatte Nestlé de cijfers samen in haar persbericht.
“Na een langzame start verwachten we een sterke opleving van het RIG in het tweede kwartaal en een betrouwbare prestatie voor de rest van het jaar”, aldus Mark Schneider, CEO van Nestlé. “Een breed scala aan initiatieven ter ondersteuning van de groei binnen de hele groep begint zijn vruchten af te werpen (...) We bevestigen onze verwachtingen voor 2024 en zien de toekomst met vertrouwen tegemoet”, concludeerde hij. Voor het hele jaar verwacht de Zwitserse reus daarom nog steeds een “organische omzetgroei van ongeveer 4% en een bescheiden stijging van de recurrente operationele marge”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?