Gondola Academy Ontdek de belangrijkste retailevoluties van de afgelopen 10 jaar in het Gondola Retail Report!
Gondola
Het onderzoeks- en opleidingsplatform Gondola Academy zit niet stil. Na 4 jaarlijkse posters, bekend onder naam ‘The Essentials’, komt het nu met iets nieuws: het Gondola Retail Report. Dat is een verzameling van de belangrijkste evoluties uit de retailsector in de afgelopen 10 jaar.
Gondola Academy schakelt een versnelling hoger en lanceert het Gondola Retail Report. Daarin vat het de belangrijkste ontwikkelingen van de retailsector in het afgelopen decennium samen.
"Om tot dit rapport te komen, baseerden we ons op de gegevens die we al ter beschikking hadden voor onze Retail Scan-posters. Hoewel die data wel juist waren op het moment dat de posters gepubliceerd werden, hebben we de cijfers nu nog eens dubbel gecheckt. Soms zijn er achteraf immers nog aanpassingen gebeurd omdat onze inschattingen van bepaalde retailers iets verder van de realiteit bleken te liggen",vertelt Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola Academy. "De cijfers die in dit rapport zijn gebruikt zijn de enige juiste cijfers: ze staan zo in de jaarrekeningen die in het KBO zijn gepubliceerd en werden ook goedgekeurd door de retailers zelf."
Bekijk: Silvie Vanhout over hoe de Retail Scan leidde tot het Gondola Retail Report
Naast de data van de Retail Scan-posters werden er ook nog extra's toegevoegd.
Zo werden onder meer de evoluties van de omzetten, het aantal winkelpunten, de marktaandelen ... toegevoegd (met een onderscheid tussen geïntegreerde en franchisewinkels) maar even goed de omzet per m2 en ID-cards van retailgroepen en individuele enseignes.
Maar waarom is dit rapport nu zo interessant?
"Het Gondola Retail Report is het enige rapport in België met een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de Belgische retail in de afgelopen 10 jaar. Het bevat unieke cijfers die retailers en merken niet alleen inzicht geven in de markt, maar hen ook in staat stelt om hun eigen prestaties te vergelijken met die van concurrenten! Bovendien kunnen ze deze gegevens gebruiken bij hun onderhandelingen in de sector en bij het bepalen van hun strategie", vervolgt Silvie Vanhout. "Kortom, het rapport bevat een schat aan waardevolle informatie over de Belgische retailmarkt!"
Bekijk: Pierre-Alexandre Billiet over de lancering van het Gondola Retail Report
Toekomstige updates
Hoewel het Gondola Retail Report nu voor het eerst gelanceerd wordt, kijkt Gondola Academy al reikhalzend uit naar de toekomst.
"Dit is ons eerste, maar zeker niet ons laatste rapport", vertelt Silvie Vanhout enthousiast. "We hebben nog grootse plannen voor de toekomst.
Zo willen we het rapport elk jaar niet alleen updaten met de nieuwste informatie over de retailmarkt, maar willen we het ook uitbreiden met nieuwe evoluties of vergelijkingen. Zo zijn we van plan om ook een vergelijking te maken tussen de Belgische en Nederlandse retailers.
Daarnaast willen we het Gondola Retail Report op termijn uitbreiden met meer financiële inzichten zoals dat vroeger gebeurde in het rapport van Marketing Map, dat in 2016 voor het laatst werd uitgegeven. Daarin ging het over omzetten en hoeveel winsten/verliezen franchisenemers maakten … Dus we hebben zeker nog veel plannen!"
Bedrijven die het basisrapport al hebben besteld, kunnen in de toekomst genieten van een verlaagd tarief om jaarlijkse updates aan te schaffen. Deze zijn volledig optioneel.
Praktische info
Het Gondola Retail Report, met zijn indrukwekkende 100 pagina's verdeeld in 5 grote hoofdstukken, is toegankelijk via de website van Gondola Academy en werd volledig in het Engels geschreven.
Bovendien is het digitale flipbook makkelijk te doorzoeken, mocht u snel specifieke data willen terugvinden, en laat het u toe om notities te maken.
Geïnteresseerd? Koop dan snel uw exemplaar van het Gondola Retail Report. Van zodra uw aankoop is voltooid krijgt uw bedrijf een unieke code waarmee u en uw collega's het rapport op eender welk moment kunnen raadplegen.
Ontdek hoe een decennia aan Belgische retaildata, jouw visie ondersteunt
"Om te weten waar je naartoe wil gaan, moet je begrijpen waar je vandaan komt"