SIAL Parijs
#1 Van 19 tot en met 23 oktober vond de grootste voedingsbeurs ter wereld, Sial, plaats in Parijs. Gondola was erbij en spotte er de nieuwste trends en de meest innovatieve producten. Een overzicht. Ontdek vandaag deel 1.
Afgelopen week was het eindelijk zover: Sial Parijs, de grootste voedingsbeurs ter wereld die om de twee jaar plaatsvindt, opende zijn deuren voor het grote publiek. Een moment waar veel retailprofessionals de afgelopen maanden reikhalzend naar hebben uitgekeken. En deze editie stelde niet teleur. Niet in het minst omdat de organisatie kosten noch moeite had gespaard om deze 60ste verjaardag van het evenement met alle toeters en bellen te vieren. Zo was er bijvoorbeeld een grote vuurwerkshow, speciale optredens, een dj, dansers … , maar ook een heleboel extra innovaties. Denk daarbij aan enkele nieuwigheden die Sial speciaal voor deze verjaardagseditie in het leven heeft geroepen zoals: Sial Taste, Sial Jobs, Sial for Change of Sial Summits.
Ook de beurs zelf lokte naar goede gewoonten weer een hoop volk: maar liefst 285.000 bezoekers tekenden present. Bij de meer dan 7.500 exposanten, verdeeld over 11 hallen, was het over de koppen lopen om de vele nieuwe producten en trends te spotten. Bezoekers ontdekten bijvoorbeeld dat convenience nog steeds hoog op het wensenlijstje van de consument staat, maar dat ook plant-based, duurzaamheid en gezondheid nog steeds goed scoren. Veel exposanten stelden producten voor met natuurlijke ingrediënten, zonder additieven of met extra veel proteïnen. Het mocht ook af en toe iets specialer, met nieuwe smaken en texturen. Waarom bijvoorbeeld geen tomaten in de vorm van kaviaar of chips met kreeftensmaak in de vorm van een dunne rechthoek? Ook innovaties op basis van insecten, in de vorm van bars of burgers, deden het nog steeds goed, net als de vele vis-en vleesvervangers of alcoholvrije drankjes. Om niet te verdwalen in de eindeloze lijst aan trends en nieuwe producten, maakte Gondola een selectie van de opvallendste en belangrijkste nieuwe producten. En die zijn alvast veelbelovend! Ontdek vandaag alvast deel 1 van ons artikel.
Scelta Mushrooms: vetvervangers op basis van champignons
Overal waar je op het salon kon kijken, zag je één ding terugkomen: plant-based. Het is een trend die de laatste jaren volop aan het groeien is en dat zien ze ook bij Scelta Mushrooms, een producent van champignons, die al 60 jaar in het vak zit. “We zijn wereldmarktleider op het gebied van diepvrieschampignons en zijn steeds op zoek naar nieuwe applicaties. Daarom hebben we recent een vetvervanger ontwikkeld op basis van champignons: Fungible. Die kan gebruikt worden om verzadigde vetten te vervangen in dierlijke en plantaardige producten”, legt Jules Klerken, international sales manager bij Scelta Mushrooms, uit. “Fungible is een pasta met de natuurlijke umamismaak van champignons. Het is een cleanlabel product en bevat dus geen additieven. De pasta kan eenvoudig worden toegevoegd aan blends. Er is dus geen extra bewerkingsstap nodig in het productieproces, wat het erg toegankelijk maakt.”
In tegenstelling tot andere bedrijven richt Scelta Mushrooms zich met deze innovatie niet op 100% plantaardig, maar eerder op hybridisering. “Er is de afgelopen jaren veel geld gepompt in de plantaardige markt omdat men dacht dat dit enorm snel zou groeien. Toch zien we in realiteit dat de producten nog niet helemaal op punt staan en dat consumenten, hoewel ze veel bewuster leven, vlees nog niet direct volledig van hun bord willen schrappen. Er is echt nood aan een nieuw consumentengedrag, maar dat gaat niet van de ene dag op de andere”, vervolgt Klerken. “Daarom geloven wij eerder in hybridisering: we willen meer bewustwording creëren door bijvoorbeeld champignons in vlees te mengen. Hybridisering vormt met andere woorden een tussenstap voor er volledig wordt overgeschakeld naar puur vegetarisch. Dit heeft volgens ons een grote slaagkans, aangezien de consument zo geleidelijk kan wennen aan het nieuwe consumptiegedrag.”
Fungible, dat gepasteuriseerd en 2 jaar houdbaar is, kan worden ingezet ter ondersteuning van de vleessmaak. “Bij plantaardige producten daarentegen zal het eerder zorgen voor een mooie ronde smaak, iets wat bij veel plantaardige producten vaak nog ontbreekt”, stelt Klerken. Het grote voordeel van deze innovatie is dat producenten dankzij Fungible hun Nutri-Score en CO2-voetafdruk kunnen verbeteren, en tegelijk hun kostprijs kunnen drukken. “Scelta Mushrooms richt zich zowel op de vleesindustrie als de plantaardige markt. Bij die laatste kunnen we echt meerwaarde creëren door smaak toe te voegen aan het product. De slaagkans van ons concept ligt hier hoger. Anderzijds ligt bij de vleesindustrie wel het grootste potentieel omdat hun volume en schaal ongekend groot zijn. Dus er zijn nog veel mogelijkheden voor ons product”, besluit hij. De Fungible-innovatie werd pas gelanceerd op de markt en werd voor het eerst voorgesteld aan de wereld tijdens Sial, waar het werd beloond met de ‘Intermediate Food Products Award’.
King Konjac
Ook gezondere producten maakten hun opwachting op het salon. King Konjac innoveerde met zijn naar eigen zeggen “’s werelds magerste sushi”. “We hebben een gezonder en duurzamer alternatief voor sushirijst ontwikkeld”, vertelt Sami Gauffin, CEO van King Konjac. “Onze rijst is gemaakt van de konjacplant, die in Japan al eeuwen gekoesterd wordt. Konjac zit boordevol oplosbare vezels in plaats van zetmeelrijke koolhydraten, waardoor het vrijwel calorievrij is en tegelijkertijd uitzonderlijk darmvriendelijk. Daardoor is het geschikt voor veel diëten en dus ook voor diabetespatiënten.” Elke bite bevat slechts 2 calorieën, terwijl dat doorgaans 25 calorieën zijn. En dat is niet alles: het verbouwen van konjac is een pak milieuvriendelijker dan traditionele sushirijst. “Bij de productie van onze King Konjac-rijst gebruiken we 500 keer minder water dan bij standaard sushirijst, wat een pak beter is voor onze planeet”, vervolgt hij. “Bovendien gebruiken we biologische konjac, want nog een extra voordeel is.” De alternatieve rijst van King Konjac wordt verkocht aan restaurants en supermarkten in Finland. “Maar we breiden ook uit naar de Franse markt en hopen binnenkort ook in andere landen van start te gaan”, verklaart Gauffin.
King Konjac wist met zijn innovatieve alternatief voor sushirijst niet 1 maar 2 prijzen in de wacht te slepen op Sial. Zo won het de 'Bronze Award' die werd uitgereikt door het publiek en werd het ook beloond door de sector met de 'Alternative Food Products Award'. “We zijn de enige op heel de beurs die twee prijzen hebben gewonnen. Dat is niet alleen een hele eer, maar maakt de awards des te specialer!”, besluit Sami Gauffin.
Enia Foods: een ‘plantaardige’ papieren fles voor olijfolie
Ook duurzaamheid staat centraal tijdens Sial. Een van de winnaars van de Sial Innovation-awards is Enia Foods, dat met zijn merk Aeons de ‘Packaging Award’ won voor zijn ‘plantaardige’ papieren olijfoliefles. Het concept is simpel: de olijfolie die in een aluminium zak zit wordt omhuld door een papieren verpakking die voor 94% bestaat uit gerecycleerd papier. “Het voordeel van deze verpakking is dat de fles tot 5 keer lichter is dan een standaard glazen fles, waardoor het gemakkelijker vervoerd kan worden”, klinkt het bij managing director, Stefanos Papastergiou. “Bovendien is het ook beter voor het milieu, aangezien de CO2-voetafdruk tot 6 keer lager is dan die van een glazen fles en tot een derde lager dan die van een fles die gemaakt is van 100% gerecycleerd plastic.” Nog een voordeel? De fles is gemakkelijk te recycleren, aangezien het papieren omhulsel gemakkelijk los kan gemaakt worden van de alumiumzak met olijfolie.
Active Label gaat de strijd aan tegen voedselverspilling
Nog een interessante innovatie vonden we bij de start-up Active Label, dat gepatenteerde slimme productetiketten ontwikkeld heeft die voedselverspilling moeten helpen tegengaan. Hoe werkt het concreet? Kristallen in het etiket kunnen verschillende parameters zoals vochtigheid, licht, temperatuur,… in real time meten. “Zo kunnen merken en retailers gemakkelijk achterhalen of hun product bijvoorbeeld te lange tijd in een te warme omgeving ligt en kunnen ze tijdig ingrijpen zodat het product langer goed blijft”, verklaart Carlo Ricci, CEO van Active Label. “Dankzij onze slimme labels kunnen ze dus de kwaliteit en veiligheid van hun producten waarborgen. Bovendien kunnen ze zo ook geld uitsparen, aangezien ze minder producten moeten weggooien omdat voedselverspilling wordt vermeden.” De parameters in de slimme labels kunnen bovendien worden aangepast per klant. Maar dat is niet alles. “De slimme labels helpen ook om de transparantie naar klanten te verbeteren, aangezien zij voortaan kunnen checken of producten nog wel in orde zijn.” Active Label, dat nog maar vrij recent op de markt kwam, werd op Sial bekroond met de 'Equipments And Technologies Award'.
Las Jellys: gelatinecocktails en -mocktails
Tot slot was er nog een stand die meteen in het oog sprong, die van Las Jellys. De start-up uit Barcelona mag dan misschien niet leveren aan de retail, maar we vonden deze ludieke innovatie toch het vermelden waard. De start-up innoveert in de wereld van de alcoholische dranken met cocktails en mocktails in de vorm van gelatine bollen die ontploffen in je mond. “Deze gelatinecocktails zorgen voor een unieke smaakbeleving, doordat je de cocktails en mocktails niet drinkt, maar opeet, waarna ze in je mond ontploffen”, legt de woordvoerder van het bedrijf uit. “Het idee ontstond vanuit onze passie voor cocktails en de liefde voor de Mexicaanse cultuur waar veelkleurige gelatinedesserts erg populair zijn. Bovendien wilden we de cocktailbeleving naar een hoger niveau tillen door te spelen met andere texturen en het verrassingseffect.” Toch mogen consumenten zich niet laten misleiden, want de gelatinecocktails mogen er dan wel klein uitzien, ze bevatten elk 19° alcohol. “Plezier gegarandeerd!”, vervolgt de woordvoerder. “Drie gelatinecocktails komen trouwens overeen met 1 normale cocktail.”
Las Jellys biedt een ruim assortiment aan bekende cocktail- en mocktailsmaken aan. Denk bijvoorbeeld aan Mojito, Cosmopolitan, Tequila Sunrise, Pina Colada, maar evengoed Pisco Sour, Moscow Mule of zelfs French 75. De gelatinecocktails, die worden aangeboden in dozen van 6 of 12 stuks, zijn 5 dagen houdbaar en zijn te koop via de website van het bedrijf: lasjellys.com. “Daarnaast bieden we onze cocktails en mocktails ook aan voor events, huwelijken en andere feesten”, vertelt de woordvoerder. “Het assortiment kan dan volledig gepersonaliseerd worden!”
Het bedrijf levert in Spanje, Portugal en sinds kort ook Frankrijk. “Volgend jaar willen we de rest van Europa veroveren, al zijn er spijtig genoeg geen plannen om dat via de retail te doen”, besluit de woordvoerder.