Françoise Bellot werkt al vijftien jaar bij Delhaize, waarvan vijf als directeur van een distributiecentrum. Ze neemt ons op sleeptouw om haar werkomgeving te leren kennen en vertelt meer over haar rol op het gebied van logistiek in een distributiecentrum dat 24/24 open is.

Waaruit bestaat uw functie als Distribution Center Director precies?

Ik sta aan het hoofd van het distributiecentrum van Delhaize dat de producten verdeelt uit de categorieën ‘Food’ en ‘Home and Beauty Care’. Een distributiecentrum is een draaischijf. De fabrikanten leveren er hun waren, waarna ons team alles voorbereidt om deze uit te sturen naar de 800 verkooppunten van het Delhaize-netwerk in België en Luxemburg.

Als directeur is het mijn belangrijkste opdracht om ervoor te zorgen dat al onze winkels elke dag weer correct bevoorraad worden. People management zowel als het financiële luik zijn erg belangrijk in mijn job.

Onze winkels zijn het visitekaartje van Delhaize, maar achter de schermen zijn heel wat medewerkers actief die belangrijke opdrachten vervullen. Daar maakt logistiek deel van uit. Wij werken in de schaduw. We verzekeren ons ervan dat de leveranciers de juiste goederen leveren en dat elke vestiging haar bestelling krijgt. De hoeveelheid moet voldoen, de kwaliteit uitstekend zijn en het moment van levering het juiste.

Wat zijn uw vaste werkuren?

Die heb ik niet echt. Onze logistieke draaischijf werkt 24 uur op 24, haast 7 dagen op 7. De teams volgen elkaar op. Ik hoef niet voortdurend aanwezig te zijn, we werken met een ervaren team, maar probeer er wel zoveel mogelijk te zijn voor mijn collega’s. Dat vraagt een grote beschikbaarheid en veel flexibiliteit wat werkuren betreft. De work-lifebalans blijft essentieel, maar ik geef toe dat het op sommige momenten moeilijk is. Eén ding is zeker: als je plezier wil beleven aan een logistieke job, moet je gepassioneerd zijn en bereid om offers te brengen.

Welke competenties hebt u het meest nodig in deze job?

Je moet zonder enige twijfel een goed peoplemanager zijn. In het distributiecentrum werken namelijk zo’n 450 mensen, die je goed moet weten te coachen. Je moet ook duidelijk communiceren en uitleggen waar we mee bezig zijn, en waarom. Vooral in tijden van verandering is dat belangrijk. De logistieke wereld is in volle evolutie: nieuwe technologieën, nieuwe verwachtingen van de klanten, het mobiliteitsvraagstuk… Er moeten voortdurend veel aanpassingen gebeuren als je een betrouwbare schakel in de keten wil zijn en resultaten behalen. Dat moet je steeds opnieuw weten uit te leggen aan de medewerkers.

Ik ben trouwens de eerste vrouw ooit die verantwoordelijk is voor een distributiecentrum met vooral mannelijke medewerkers. Dat is een uitdaging op zich. Ik ben er echter van overtuigd dat je goed kan samenwerken als je genoeg respect toont, rekening houdt met de desiderata van het personeel en luistert naar hun opmerkingen. Ik voel me eerder als een gids die als doelstelling heeft haar team te begeleiden, zodat ze kunnen evolueren en doorgroeien.

Wat vindt u het leukst aan deze job?

Het contact met de medewerkers. Voor mij is een grote firma een afspiegeling van de maatschappij. Constructieve gesprekken met zowel medewerkers als partners over alle mogelijke onderwerpen, laten je toe je voeten op de grond te houden en hun moeilijkheden te begrijpen, alsook hun schrik voor verandering enzovoort. Als juriste van opleiding ben ik heel gevoelig voor dat sociale en menselijke aspect.

Ik probeer de medewerkers er ook voortdurend van te overtuigen waarom het zo belangrijk is om open te staan voor verandering, en in alle omstandigheden opportuniteiten te zien. Logistiek werk is veeleisend, en elke werknemer is een onmisbare schakel in de keten. Zij weten dat ook, en dat versterkt hun motivatie, hun fierheid en hun resultaten. Sommige personeelsleden zijn gelukkig in hun functie in de logistiek en willen dat zo houden, terwijl anderen hun carrière willen zien evolueren. Het is ons doel - en dat is een echte troef van Delhaize - om nieuwe talenten te ontwaren, om elke medewerker goed te leren kennen en na te gaan over welke competenties hij beschikt, zodat hij kan evolueren naar andere taken.

Welke uitdaging wil u graag nog aangaan?

Vandaag is één van de belangrijkste uitdagingen voor de logistiek de mobiliteit. Meer dan 800 verkooppunten hebben is fijn, maar dat wil ook zeggen dat onze transportservice die elke dag moet kunnen bereiken en bevoorraden. En dat geldt ook voor de buurtwinkels in de steden. Het is onze uitdaging om onze klanten de service te geven die ze verwachten, en tegelijkertijd iets te doen aan het milieu- en mobiliteitsvraagstuk. Van ’s morgens tot ’s avonds producten leveren zonder dat de vrachtwagens voortdurend moeten rondrijden is een heel complexe zaak. We moeten hierin een evenwicht weten te bereiken.

Aan het eind van de dag bent u tevreden als...

… alle verkooppunten goed geleverd zijn en de medewerkers met de glimlach naar huis gaan. Dankzij de regelmatige tevredenheidsenquêtes bij de klanten en het personeel, beschik ik over een barometer die me toelaat ook zelf tevreden te zijn.

Gondola People

Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?

Klik hier