iStock
Het einde van het jaar nadert met rasse schreden en dus ook Sinterklaas. Daarom hebben retailers hun folders alvast aangepast aan het komende speelgoedseizoen. Wat kunnen we verwachten? Interactief en miniatuurspeelgoed, helden en veel bekende merken.
DreamLand en Toychamp verspillen geen tijd met het onthullen van de belangrijkste speelgoedtrends van dit jaar. De eerste? Innoveren met interactie. Dankzij technologische ontwikkelingen kunnen speelgoedbedrijven blijven vernieuwen op vlak van interactie. Dat bevestigt Bart Van Lierde, verantwoordelijke aankoop bij Dreamland: “De trend die in de jaren 90 werd ingezet door Tamagotchi, blijft razend populair. Merken als Bitzee (met een 3D-versie van het fenomeen) gaan verder op hetzelfde elan, en zelfs nog een hele stap verder. Met bijvoorbeeld fantasiediertjes die evolueren of die je zelf kan creëren.” Een tweede trend volgens de twee retailers: miniatuurspeelgoed. Het heeft een natuurlijke charme en straalt dankzij zijn klein formaat één en al schattigheid uit. Miniatuur huisdieren, mini keukentjes, mini kant-en-klaar maaltijden... Je kunt het zo gek niet bedenken.
Dat er overal ter wereld werd meegesurfd op de Barbie-golf konden we de afgelopen maanden al zien, en dat zal ook merkbaar zijn tijdens het sinterklaasseizoen. Maar Barbie is niet de enige film die recent uitkwam. Ook andere filmreleases hebben een impact op de speelkamer: met onder meer hebbedingen van Trolls 3 en de nieuwste langspeelfilm van PAW Patrol ‘De Machtige Film’. Disney pakt in november uit met de animatiefilm Wish over Asha en haar pratende geitje Valentino. Ook daar wordt verwacht dat ze heel populair zullen zijn voor Sinterklaas en bij uitbreiding onder de kerstboom. Dat geldt trouwens ook voor filmhelden. Wat is er leuker dan je favoriete personage in de winkel te vinden en met hem of haar te kunnen spelen? Daarom blijven helden uit films en series ook populair in speelgoedland. Volgens DreamLand en Toychamp zijn “klassiekers als Pokémon, Stitch (van Disney’s Lilo & Stitch) en Sonic the Hedgehog blijven het goed doen. Een opvallende nieuwkomer is Bluey: knuffels, speelfiguren, puzzels en meer rond de geliefde kinderserie over een gezin van Australische honden zullen volgens Dreamland en Toychamp niet ontbreken in de verlanglijstjes voor de Sint”. Op het gebied van storttelling kondigt Lego dan weer zijn DREAMZz-bouwsets aan en stampte een tv-serie rond hetzelfde thema uit de grond. Koen Nolmans licht toe: “Deze aanpak van LEGO® is gericht op storytelling. Niet alleen hebben ze een animatiereeks die verhalen tot leven brengt, ook de instructies van de innovatieve bouwsets bevatten verhalen die uitnodigen tot actie. Kinderen krijgen de vrijheid om zelf alle fantastische wezens en voertuigen te creëren die ze maar kunnen bedenken.”
Hoe zit het bij Cora?
Voor Cora is het ook tijd om de must-haves uit de speelgoedafdeling te onthullen. Cora heeft meer dan 3.600 artikelen uitgestald, met een vast assortiment producten van merken als Lego, Barbie, Disney, Spidey, Ninja Turtles, Patrouille, Gabby's Dollhouse, Sonic, Bluey, enzovoort. De keten biedt een ruime keuze aan speelgoed voor elk budget en elke smaak. En om tegemoet te komen aan de behoeften van gezinnen en vooral om hen te helpen hun uitgaven te beperken, organiseert Cora wekelijkse promoties. De winkel maakt ook gebruik van de folder van 24 oktober, die een kortingsbon van 21% bevat op speelgoed naar keuze, waarbij het kortingsbedrag direct op je Cora-kaart wordt gestort. En om zich nog verder in de markt te positioneren, zet Cora in op haar prijzen en belooft ze twee keer het verschil terug te betalen als een klant hetzelfde speelgoed elders in België goedkoper vindt.