Personality of the Year: de CEO’s aan het woord
- Verschillende CEO's namen deel aan de prijsuitreiking op 23 januari
- Enkele onder hen lieten zich uit over concrete thema's uit de retailwereld
Zoals elk jaar is “Personality of The Year” de ideale gelegenheid om de top van de retail- en FMCG-wereld te ontmoeten. Al staat alles natuurlijk in het teken van de prijsuitreiking en het netwerken in een amicale sfeer.
Het is ook het moment bij uitstek om de manier waarop spilfiguren binnen de sector de evolutie van de retailwereld zien, beter te begrijpen. Tijdens de avond spelen CEO’s het traditionele vraag- en antwoordspel: een vraag wordt hardop gesteld tijdens de conferentie en sommige CEO’s nemen voor enkele minuten het woord. Een voorbeeld: hoe moet je reageren op de soms ambivalente gewoontes van klanten? “Consumenten zullen dit gedrag altijd behouden, ze zullen altijd de duurzame kant zoeken, maar tegelijk ook de laagste prijs willen”, verklaarde Xavier Piesvaux, topman bij Delhaize, die trouwens een award in de wacht wist te slepen. “Je moet de gulden middenweg vinden tussen deze parameters om de klant het beste product aan te bieden.”
Toen het onderwerp gezondheid ter sprake kwam, was een van de vragen of we de keuze van de consumenten moesten blijven beïnvloeden op het vlak van gezonde producten? “Ik denk dat je de keuze altijd aan de klant moet laten”, legde Gert-Jan Bosman, managing director bij Dr. Oetker Benelux uit. Ook de vraag over de onderhandelingen tussen merken en retailers, iets wat nog steeds het onderwerp van discussie is, werd beantwoord. “Retailers en merken zullen verder blijven samenwerken op verschillende vlakken”, analyseerde Chris Van Wettere, algemeen directeur bij Colruyt Laagste Prijzen. “De machtsevenwichten zijn sterk verschillend en iedereen moet zich onderscheiden. En de rol van een lokale speler wordt belangrijker dan ooit. Het bewijs werd geleverd door een honderdtal boeren die deze avond voor de poort hebben gemanifesteerd.” “Ik denk dat je de samenwerkingen tussen retailers en merken moet versterken, want onze toekomst is verbonden”, voegde Yves Depoortere, CEO van Jules Destrooper daar nog aan toe.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?