- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
P&G, de grootste adverteerder ter wereld, is van plan zijn reclamebudget te verminderen met een bedrag dat gaat tot 84 à 118 miljoen euro. Dat kondigde Jon Moeller, financieel directeur van de groep, aan tijdens de presentatie van de resultaten van het vierde kwartaal van Procter & Gamble.
Het reclamebudget van Procter & Gamble bedroeg vorig jaar 6 miljard euro. Daarmee is het bedrijf de grootste adverteerder ter wereld. Volgens analisten heeft de groep zijn online reclamebudget al verminderd met 41%, wat resulteerde in beter dan verwachte financiële resultaten (+2%). Procter & Gamble verklaart die vermindering door de vaststelling dat de online reclame niet rendabel is. De groep betreurt ook de slechte plaatsing van zijn campagnes, met name op fora waar haar reclameboodschappen niet verschenen op plaatsen waar ze hadden moeten verschijnen.
Procter & Gamble maakt ook deel uit van enkele grote groepen die besloten hebben om hun advertenties op YouTube terug te trekken, na de grote ophef die er ontstond over advertenties die verschenen op ongepaste of haatzaaiende video’s. “We kunnen het ons niet permitteren om geld uit te geven aan advertenties die op ongepaste plaatsen opduiken. Daarom zal u zien dat we veel minder advertenties plaatsen”, aldus Jon Moeller.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?