- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Philips stapt naar de Hoge Raad in Nederland. Het elektronicaconcern ligt al jaren in conflict met supermarktketen Lidl omdat de elektrische scheerapparaten van beide bedrijven te veel gelijkenissen vertonen volgens Philips.
Het geschil dateert al van 2016, toen kaartte Philips aan dat het scheerapparaat van het merk Silvercrest van Lidl een inbreuk is op zijn auteursrecht en te veel lijkt op de SensoTouch 3D van Philips. Het scheerapparaat van Lidl was te koop voor net geen 30 euro, terwijl Philips het betreffende apparaat voor zo’n 200 euro verkocht. Het Nederlandse elektronicabedrijf ging met de aantijgingen naar de rechtbank in Den Haag waar de rechter Philips gelijk gaf. Lidl ging in hoger beroep en in 2018 oordeelde de rechter dat Lidl niet in fout is. De procedurekosten waren bijgevolg voor het elektronicabedrijf en de prijs was niet min, de kosten aan de kant van Lidl waren intussen opgelopen tot bijna 42.000 euro. Maar Philips ging op zijn beurt hogerop en zo sleept de scheerapparatenruzie tussen beide bedrijven al enkele jaren aan.
In april gaf het gerechtshof Den Haag Philips ongelijk en oordeelde dat Lidl niet schuldig is bevonden aan imitatie van het scheerapparaat van Philips. Van oneerlijke concurrentie is er dus geen sprake volgens de rechters. Het elektronicabedrijf gaat nu in cassatie tegen de uitspraak en sleept de Duitse discounter voor de Hoge Raad, het hoogste rechtsorgaan in Nederland. Ondertussen wordt het scheerapparaat waar het allemaal om draait niet meer verkocht door Philips, maar het bedrijf is van mening dat het toestel nog wel auteursrechtelijk beschermd is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?