- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Online verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot heeft via een nieuwe vorm van crowdfunding half miljoen euro op gehaald. Daarmee moet het genoeg ademruimte hebben om verder te gaan.
Pieter Pot kampt met een cashflowprobleem. Om dat op te lossen vroeg het aan 35.000 klanten een tegoed voor toekomstige boodschappen, als een soort voorfinanciering. De campagne leverde op, melden Nederlandse media: in totaal werd 500.000 euro bij elkaar gekocht door klanten. Dat is een pak meer dan de 200.000 euro waarop het bedrijf vooraf gerekend had. Het ging om aankoopsommen van 100, 200 of 500 euro, waarmee de online verpakkingsloze supermarkt zijn assortiment kan uitbouwen en zijn leveranciers kan betalen. De klanten krijgen rente: als ze 100 euro investeren, krijgen ze een tegoed van 110 euro aan boodschappen, bij 250 euro is dat 275 en bij 500 euro is het 570 euro. Op die manier zegt de supermarkt een steviger financieel fundament te hebben en kan er verder gewerkt worden aan de toekomst. Eerder dit jaar werd een faillissement afgewend door een overname. Joeri Schoemaker zette toen een stap opzij als CEO, maar heeft het roer intussen opnieuw in handen gekregen. Pieter Pot ging in oktober 2021 in Vlaanderen van start en is sinds vorig jaar in heel België beschikbaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?