iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Kazen blijven verbazen, zeker als het gaat om alles wat met gezondheid en duurzaamheid te maken heeft. Allerlei alternatieven – van plantaardig tot lactosevrij – doen het goed vandaag. Blik op een groeimarkt.
Even kijken naar de zuivelafdeling van de supermarkt, meer niet, en je ziet hoeveel er de voorbije jaren veranderd is in onze consumptie van kaas. Er duiken steeds meer alternatieven op voor zuivelkaas, van sneetjeskaas op basis van cashewnoten tot lactosevrije geraspte kaas. Vooral plantaardige varianten zitten in de lift. Eén van de redenen daarvoor is dat veganistische kaas duurzamer is en minder CO2 uitstoot. Voor sommige consumenten komt daar het element dierenwelzijn en in veel gevallen ook gezondheid bij. Het lijkt er op die manier op dat vegan vandaag in dezelfde fase zit als vegetarische producten tien à vijftien jaar geleden: toen nog een piepklein segment dat een handvol overtuigde consumenten aantrok, vandaag een steeds groter wordende afdeling in de supermarkt. Bij vegan alternatieven is het nog lang niet zover, maar de groei is er duidelijk wel. Veganistische kazen liggen al lang niet meer alleen in natuurwinkels en andere speciaalzaken, maar eisen een steeds grotere plaats in de supermarkt op. Niet toevallig: de evolutie naar een meer plantaardig eetpatroon zal zich nog meer doorzetten.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?