- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het federale parlement heeft een wet aangenomen als omzetting van de Europese richtlijn omnibus n° 2019/2161, gericht op het laten respecteren en moderniseren van de bescherming van consumenten. Advocatenkantoor CMS leert ons dat de nieuwe weten binnenkort in het Staatsblad gepubliceerd wordt. De nieuwe regels treden op 28 mei 2022 in werking.
De belangrijkste verandering gaat over de aankondiging van prijsverlagingen. Vanaf 28 mei moet elke verlaging verwijzen naar de laagste prijs in de voorafgaande periode van dertig dagen. Het is bijvoorbeeld niet langer toegestaan om een prijs aan te kondigen dat een prijs lager is dan degene die in de laatste 14 dagen geafficheerd werd, als er daarvoor al een lagere prijs was. De maatregel heeft een impact op de volgende soldenperiode die op 1 juli van start gaat. Elke prijsverlaging tijdens de zomersolden moet verwijzen naar de laagste prijs tijdens de maand juni. Het is daardoor niet meer mogelijk de prijzen kunstmatig te verhogen op het einde van de maand juni en daarna vanaf 1 juli grote kortingen aan te kondigen. Wanneer een product nog maar minder dan 30 dagen op de markt is, zal de referentie de laagste prijs zijn in een periode van tenminste 7 dagen voorafgaand aan de prijsverlaging.
Wanneer handelaars digitale producten of diensten leveren, worden consumenten ook beschermd door de wet wanneer ze voor een product of dienst “betalen” met hun persoonlijke gegevens. De nieuwe wet biedt dus een betere beschermng voor consumenten die sociale media gebruiken. Ook e-commerce valt binnen de reikwijdte van de nieuwe wet. Handelaars die online producten aanbieden, moeten informatie geven over de parameters waarmee het klassement van producten opgemaakt wordt wanneer een klant een zoekopdracht doet. Wanneer ze reviews of adviezen van klanten over hun producten weergeven, moeten ze aangeven of die klanten effectief de producten gekocht hebben en hoe ze dat kunnen verzekeren dat die informatie klopt. Dat moet het aantal valse reviews en koopadviezen verminderen. Online marktplaatsen moeten aangeven of een derde partij op hun platform al of niet een handelaar is, op basis van de verklaring die de handelaar aan het platform gaf. Dat laat toe om consumenten beter te beschermen wanneer ze een online aankoop willen herzien binnen een termijn van 14 dagen, wat afhangt van het feit of de handelaar een professioneel is of niet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?