Het Belgische retaillandschap heeft ongekende veranderingen meegemaakt. Enkel de datagedreven analyse met een jaarlijkse vergelijkingsbasis van Gondola Academy geeft een duidelijk begrip van die – soms merkwaardige – wijzigingen weer. De belangrijkste veranderingen en evoluties in de retail krijgt u als abonnee van Gondola op de poster en tijdens de gratis webinar die plaatsvond op 5 juni. 

Op 3 januari 2023 openden de vroegere ‘Carrefour Mestdagh’-winkels onder de vlag van Intermarché. Op 8 maart kondigde Delhaize aan dat het zijn 128 supermarkten zou verzelfstandigen. In april dat jaar was er de aankondiging van Aldi dat ze een slechte winstmarge hadden en werd de Jumbo van Zonhoven gesloten. Na een testtijd tijdens de pandemie kondigde Action in mei de lancering van zijn Belgische webshop aan. In juli nam Stefan Goethaert de fakkel over van Jef Colruyt. Een maand later kondigde Lidl aan dat het zijn winkels zou vereenvoudigen zodat de inrichting in iedere winkel dezelfde is. In september maakte Colruyt Group bekend dat ze 57 Match/Smatch-winkels willen overnemen. En in oktober was het feest bij Colruyt, de 50ste verjaardag werd uitbundig gevierd met veel promoties. Er was ook minder nieuws van de groep toen de sluiting van Rayon werd aangekondigd in oktober. Na de aankondiging van maart ging in oktober de eerste Delhaize-franchisewinkel open in Denderleeuw. Nog in oktober ging de eerste ex-Mestdagh-winkel na een grondige transformatie weer open. In november kondigde Carrefour aan dat ze de Carrefour Markets die werden uitgebaat door Alma-winkels zouden overnemen, en raakte bekend dat Intermarché de laatste 12 winkels van Mestdagh heeft gefranchiseerd. Nog net voor het einde van het jaar lanceerde Carrefour tot slot een nieuw concept BuyBye, dat werd getest vlak bij het Carrefour-hoofdkantoor.