- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Brits-Nederlandse Unilever zag zijn omzet het afgelopen jaar met meer dan 4% stijgen, wat vooral te danken is aan de sterke prestaties van de divisies home care (schoonmaakmiddelen) en refreshment (roomijs).
2015 was volgens CEO Paul Polman een moeilijk jaar door de vertraagde economische groei, maar Unilever slaagde er toch in te groeien. De inkomsten van het concern stegen in 2015 met 4,1% tot 53,3 miljard euro. De totale omzet (inclusief overnames en wisselkoerseffecten) ging zelfs met 10% omhoog. De winst daalde (-5,3%) wel tot tot 5,3 miljard euro.
Home Care en RefreshmentDe best presterende divisies waren home care (+5,9%) en refreshment (+5,4%) die dankzij merken zoals Cif, Omo, Ben & Jerry's en Magnum er sterk op vooruit gingen.
Personal Care: +4,1%Ook personal care, de verzorgingsproducten waar Unilever steeds meer op focust, waren de groeicijfers met 4,1% lager dan in andere jaren. Unilever, dat met merken als Dove en Lux sterk aanwezig is in de categorie, zegt dat het inzetten op premium segmenten alvast één van de groeidrijvers is.
Food: +1,5%De krimpende voedingsdivisie wordt steeds minder belangrijk voor Unilever, en het is ook de minst presterende afdeling. Unilever kon met merken als Knorr en Becel maar 1,5% groeien in food in 2015.
Moeilijk 2016Ondanks de positieve cijfers voor 2015, maakt Unilever zich op voor een moeilijk nieuw jaar. “We bereiden ons voor op nog hardere marktomstandigheden en een hoge volatiliteit in 2016, zoals aangegeven wordt door recente evenementen in wereld", zegt CEO Paul Polman in een persbericht.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?