Istock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Istock
#1 Impulsproducten hebben danig te lijden gehad onder de gezondheidscrisis en de sanitaire maatregelen in de winkels. Hoe is de situatie vandaag? Ontdek het in onze mini-reeks. Vandaag starten we met snoep.
Snoepgoed is natuurlijk een ster in de impulszone. Onvermijdelijk had het in 2020 natuurlijk ook te lijden onder de drastische voorzorgsmaatregelen aan de kassa's, waar de voornaamste bekommernis van klanten die op ruime afstand van elkaar stonden te wachten niet echt op verleiding gericht was. Om nog maar te zwijgen van hun neiging om voor de zelfscan te kiezen. “We zien dat de impulsverkoop opnieuw aantrekt”, zegt Tinne Van Hoof, marketingmanager van Continental Sweets Belgium, met merken als Lutti, Autopack en Vicks. De totale zoetwarenmarkt (inclusief chocolade) is in goede vorm, met een omzetstijging van 5,9%, zegt ze. En het segment van de candy gums - hard en zacht - groeit met 9% in omzet. Lutti, dat een assortiment van 80 gr. aan de kassa aanbiedt, doet het zelfs beter dan de markt: +17%! Vicks, dat zich vernieuwt met zachte gums, en Autopack (+13%), een typisch impulsproduct, blijven niet achter.
De situatie ligt anders voor kauwgom, waarvan de omzet met 8,5% daalde. Dit is de conclusie van Perfetti Van Melle, dat vaststelt dat kauwgom en frismakers onder druk staan, maar toch een opleving voorziet. “Vergeleken met 2020 is de categorie in de laatste drie periodes van het jaar met 3% gegroeid. Het herstel wordt aangedreven door de bekende merken, terwijl private labels nog steeds enigszins onder druk staan. De groei in kauwgom herstelt zich en de markt stabiliseert zich”, zegt Jan-Jaap Jansen, category manager bij Perfetti Van Melle, die blij is dat de impulsaankopen weer licht toenemen, gedreven door snoep en zoetwaren. Perfetti Van Melle wil deze opleving ondersteunen met innovaties en door zorg te besteden aan de presentatie, met hologrammen die zorgen voor een
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?