iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Nadat ze tijdens de gezondheidscrisis mooie cijfers konden voorleggen, wordt de categorie van de specerijen nu geconfronteerd met de terugkeer naar een normale situatie en sterk stijgende kosten. Maar hoewel er inderdaad enige druk op de ketel zit, zijn er ook positieve vooruitzichten.
Doordat hij opgesloten zat in huis, zonder de mogelijkheid om te reizen of op restaurant te gaan, had de Belgische consument geen andere keuze dan de gezondheidsmaatregelen te aanvaarden en opnieuw meer zelf in de keuken aan de slag te gaan. De specerijen, die van de meeste gerechten deel uitmaken, profiteerden van de situatie in 2020 en 2021, voordat ze in 2022 de realiteit van de terugkeer naar een normale toestand moesten ondergaan. “De categorie specerijen gaat achteruit in vergelijking met de afgelopen twee jaar”, bevestigt Emilie Corbillé, brand & category manager Belux bij McCormick, dat eigenaar is van het merk Ducros. “De categorie groeit echter nog steeds sterk in vergelijking met de precoronaperiode, die nu de maatstaf is om de situatie van de markt in te schatten”, zegt ze.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?