De Belgische retailsector zit volop in een digitale transformatie. Daarom organiseerde The Digital Society “Survival of the Belgian (R)etail”, waar sprekers zoals Thibault de Norre, John De Wever en Vlaams minister Bart Tommelein de retailers voorbereidden op de verantwoordelijkheden van de retailers, de merken en…politici.
Dat de nieuwe media een hele reeks voordelen met zich meebrengen, is al langer duidelijk. Zo kunnen retailbedrijven aan het hand van data, afgeleid uit het surfgedrag van de consument, content gaan selecteren die aanleunt bij zijn voorkeuren. Een verbruiker die bijvoorbeeld online loopschoenen van Nike kocht, is wellicht ook geïnteresseerd in natuurlijk Spa-water of de Zero-variant van Coca Cola.
“Het grote evenwicht dat moet worden gezocht bij het gebruik van consumer data is de afweging tussen privacy en ‘opportunity’” legde The Cube-director Thibault de Norre uit. Enerzijds moeten retailers de privacy van de consument waarborgen en transparantie bieden over data die gedeeld en verspreid wordt. Anderzijds mogen retailers deze opportunity om hun doelgroep beter te bereiken niet laten liggen. Via data kunnen retailers namelijk erg veel te weten komen over hun klanten. Wat hun voorkeuren zijn bijvoorbeeld, en deze vervolgens onthouden: een gegeven wat de consument steeds meer gaat verwachten.
Chief Data Protector
Vlaams minister Bart Tommelein, afgelopen donderdag nog federaal staatssecretaris voor Privacy, stak straf van wal. “I-privacy is een zaak van de consumenten, bedrijven én politici.” De staatssecretaris legde uit dat de Europese Unie tegen 2018 bedrijven zal verplichten een Chief Data Protector aan te stellen, die verantwoordelijk is voor de beveiliging van persoonsgegevens. Omdat deze Europese verordening door de lidstaten nog verfijnd mag worden, is Tommelein er zeker van dat er een goed evenwicht zal gevonden worden tussen zakelijke en consumentenbelangen. De minister vraagt de retailers vooral goed te communiceren met de consument wat het gebruik van data betreft, omdat de sancties in de toekomst alleen maar zwaarder zullen worden. “We stellen ons open voor constructieve debatten, met retailers en merken, die allen talrijk in de zaal aanwezig zijn.”, sloot Bart Tommelein af.
Omnichannel
“Enkel knowhow is niet genoeg, je hebt ook en vooral een digitale strategie nodig” legde John De Wever, head of e-commerce bij The Reference, uit. “En multichannel is nog geen omnichannel!” The Reference is een digitaal agentschap dat retailers helpt via het web, social, mobile, search en e-mail met hun consument te communiceren. De consument verwacht de dag van vandaag een snelle service op maat. Met een uitgebreide reeks best practices uit binnen- en buitenland, toonde John De Wever hoe retailers de volgende stap naar een gedigitaliseerde maatschappij kunnen zetten.
“De customer experience begint lang voor de transactiefase” legde John De Wever nog verder uit, waarmee hij direct de link legde naar het volgende evenement van The Digital Society. Het debat dat op 15 juni zal gevoerd worden rond de toekomst van e-commerce in retail in België met de boekvoorstelling “E-commerce en wat nu?”. U kan zich hier inschrijven.