What’s Cooking?
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
What’s Cooking?
Ter Beke viert zijn 75ste verjaardag op een wel heel speciale manier. Het bedrijf kiest niet alleen voor een nieuwe naam: What’s Cooking?, maar komt ook met een nieuwe strategie, vooral gericht op duurzaamheid.
Ter Beke, gespecialiseerd in de productie en verkoop van charcuterie, hartige snacks en vers bereide gerechten in binnen- en buitenland, blaast dit jaar 75 kaarsjes uit. Om dat te vieren heeft het bedrijf besloten om zichzelf heruit te vinden. Zo wil het beursgenoteerde bedrijf inspelen op de vraag van de consumenten en wil het een voortrekkersrol opnemen in de verduurzaming van de voedingsindustrie. Om zijn nieuwe strategie kenbaar te maken gaat het bedrijf voortaan verder onder de naam ‘What’s Cooking?’, inclusief een nieuw logo. “What’s Cooking? wil het verschil maken met lekkere en duurzamere voedzame producten”, aldus het bedrijf. What’s Cooking? blijft uit twee strategische business units (SBU’s) bestaan: ‘Hartig beleg’ en ‘Kant-en-klare maaltijden’. “Hartig, want de focus ligt niet langer op vlees, maar op klanten verwennen met fijne sneetjes charcuterie, spreads en snacks die steeds vaker plantaardige in de plaats van dierlijke eiwitten zullen bevatten. De SBU ‘Kant-en-klare maaltijden’ gaat op zijn beurt met ‘lokale helden’ verder inzetten op gerechten die populair zijn in de landen waar de groep actief is, en tevens op plantaardige keuzes”, verduidelijkt CEO Piet Sanders.
What’s Cooking? zal in zijn nieuwe bedrijfsstrategie ook meer focussen op duurzaamheid. Zo stelt het tegen 2030 uitdagende doelstellingen rond drie assen voorop: ‘Good Food for all’, ‘Protect our Planet’ en ‘Help People flourish’. “Verduurzamen is een werkwoord”, vervolgt Piet Sanders. “We willen de handen in elkaar slaan, samen met al onze partners in de waardeketen – landbouwers, leveranciers, klanten en consumenten – om goed te doen voor de mens en de planeet, en onze sector klaar te stomen voor de toekomst.” Tegen 2030 wil het bedrijf zijn uitstoot van broeikasgassen scope 1 en 2 halveren (in vergelijking met 2021), 30% minder water verbruiken per ton product (tegenover 2022) en verzekeren dat minimum 15% van onze verkochte producten plantaardig of vegetarisch zijn. Ook verpakkingen blijven centraal staan. “Tegen 2025 willen we 100% recycleerbare verpakkingen op de markt brengen en tegen 2024 willen we niet alleen 20% minder voedselverspilling (tegenover 2022) maar ook 100% groene elektriciteit”, besluit de topman. Om zijn nieuwe ambities waar te kunnen maken voorziet de groep 150 miljoen euro om te investeren in diverse projecten. In de afgelopen 5 jaar pompte de groep ook al ruim 135 miljoen euro in onder meer nieuwe productielijnen en energiebesparende maatregelen zoals bijkomende isolatie en warmterecuperatie-systemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?