- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een muur met affiches, dat is de enige investering die Tesco heeft moeten doen om hun gloednieuwe winkelconcept te lanceren. Hoe werkt het?In Zuid-Korea test Tesco ‘winkels’ uit onder de formulenaam Home Plus. In verschillende metrostations hangen affiches met daarop de afbeelding van winkelschappen. Elk product is voorzien van een QR-code, dat is zo’n geblokte streepjescode die met een hedendaagse smartphone ingescand kan worden en die automatisch je virtuele aankoop registreert. HomePlus levert de bestelling vervolgens aan huis.
De campagne leverde Tesco meer dan 10.000 klanten op die daadwerkelijk bestellingen plaatsten. Het aantal geregistreerde online klanten steeg met 76% en Home Plus werd marktleider. En dat kan tellen voor een investering die enkel bestaat uit de operationele kosten, en die moeten enkel betaald worden als de consumenten iets kopen, of scannen in dit geval.Tesco zet in Zuid-Korea campagnematig virtuele supermarkten met QR-codes. De 'winkels' staan op metrostations om de concurrent te tackelen. De online omzet stijgt 130 procent. De test gebeurt onder de lokale formulenaam Home Plus. Op metrostations hangen affiches met op een schaal van één op één winkelschappen. ieder product heeft een QR-code. Klanten kunnen de boodschappen via de codes scannen met hun smartphone en bestellen. HomePlus levert ze vervolgens aan huis.Klik op de video om af te spelen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?