- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Donderdag noteerde Tesco een sterke daling op de beurs tengevolge van de bekendmaking van teleurstellende verkopen in de periode van de eindejaarsfeestdagen. De Britse nummer een verwacht het komend jaar een lichte stijging van zijn resultaat. De groep voorziet dat de openingstijden van de winkels sterk verkort zullen worden en wil investeren in de verkoop via internet. In Groot-Brittannië is in de loop van zes weken tot 7 januari de verkoop exclusief brandstof en BTW in vergelijkbare supermarkten met 2,3% gedaald. En dit vertaalt zich voor Tesco in een daling van het marktaandeel (van 30,5% naar 30,1%).
In scherp contrast hiermee wenst Sainsbury's zichzelf tegelijkertijd geluk met het beste feestseizoen sinds zijn bestaan (+2,1% tijdens de feesten, +4,8% over het kwartaal).
En als hieruit de cijfers over alleen de laatste week voor Kerstmis worden geïsoleerd, valt op te merken dat de Britse consument bijzonder opportunistisch en ontrouw blijkt te zijn en bereid is zich op alle last-minute koopjes te storten. De waargenomen bewegingen tijdens deze korte week voor Kerstmis laten namelijk verkooppieken zien voor Asda (+ 11%), Waitrose (9%), Sainsbury’s (+7%), Morrisons (6%), met een absoluut record voor Aldi (+40%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?