- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Consumentenorganisatie Test-Aankoop gaat de licentie voor haar labels ‘Beste Koop’ en ‘Beste van de Test’ verkopen aan geïnteresseerde fabrikanten. Producenten kunnen het label dan gebruiken op hun verpakkingen en in communicatiecampagnes.
Leden van Test-Aankoop zijn vertrouwd met de termen ‘Beste Koop’ en ‘Beste van de Test’. Het zijn labels die de consumentenorganisatie uitreikt aan producten die als beste uit onafhankelijke laboratoriumtests zijn gekomen. Het product dat de stempel ‘Beste van de Test’ krijgt, is het product dat de beste score haalde volgens de kritische parameters die Test-Aankoop opstelt en toetst via labotests. De ‘Beste Koop’ wordt dan weer gegeven aan het product met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Producten die uitgeroepen worden tot ‘Beste Koop’ of ‘Beste van de Test’ kunnen daar binnenkort ook zelf mee uitpakken. Fabrikanten krijgen de mogelijkheid deze labels voortaan te gebruiken in hun eigen communicatie. Het bedrijf kan het label dan bijvoorbeeld gebruiken op verpakkingen, in reclame of op websites. Daarmee volgt Test-Aankoop het voorbeeld van buitenlandse consumentenorganisaties zoals Which in Groot-Brittannië, Stiftung Warentest in Duitsland en Consumentenbond in Nederland.
Het label is niet gratis voor de fabrikanten. “Bedrijven die een licentie op het gebruik van het label kopen, beschikken over een concurrentievoordeel omdat hun product als een kwaliteitsproduct werd erkend door een onafhankelijke organisatie als Test-Aankoop”, klinkt het. “Fabrikanten die de resultaten van de tests van Test-Aankoop aan hun potentiële kopers willen tonen, zijn zich ervan bewust dat deze analyses een commerciële waarde hebben. Het is dan ook maar logisch dat zij bijdragen tot de middelen die deze tests mogelijk maken.”
Winst maakt de organisatie hier niet mee. Test-Aankoop is en blijft een onderneming zonder winstoogmerk: er wordt dus geen winst uitgekeerd aan aandeelhouders. Alle geïnde bedragen worden steeds volledig opnieuw geïnvesteerd in nieuwe acties ten dienste van de consument.
Test-Aankoop benadrukt dat het onafhankelijk blijft ondanks deze maatregel. Om dat te garanderen, heeft Test-Aankoop de toekenning van haar labels uitbesteed aan ‘Bureau Veritas’, een onafhankelijke gezaghebbende specialist in conformiteitsbeoordeling en certificering die voor haar de licenties zal commercialiseren bij de fabrikanten. Er zal dus nooit direct contact zijn tussen Test-Aankoop en de betrokken ondernemingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?