- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Volgens een enquête van het NSZ waaraan 433 buurtwinkels hebben deelgenomen, zou het aantal thuisbezorgingen toenemen. 62% van de voedingswinkels zouden nu producten aan huis bezorgen. Het merendeel daarvan (72%) doet dat voor elke klant die daarom vraagt. Andere beperken deze service tot oudere of minder mobiele personen. Zij rekenen bovendien slechts zelden aanvullende kosten voor deze dienst, omdat ze vinden dat deze inherent is aan een buurtwinkel.
“Deze service geeft een concurrentieel voordeel ten opzichte van de grote supermarktketens en zal nog belangrijker worden met de toenemende vergrijzing”, meent Christine Matteeuws, voorzitter van het NSZ. Om hun klanten na sluitingstijd te kunnen bedienen, heeft 11% van de voedingswinkels (vooral bakkers) ook een automaat geplaatst.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?