- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
TikTok ziet geen toekomst in live commerce in het Westen. De Chinese app hoopte ook consumenten in de VS en Europa te laten shoppen tijdens interactieve livestreams, een fenomeen dat vooral in China heel populair is, maar de interesse is bij ons niet groot.
In China is shoppen via livestream big business: het is goed voor 60 miljard dollar per jaar. Twee derde van de Chinezen, die verstokte gsm-gebruikers zijn, koopt wel eens iets tijdens een live-uitzending op sociale media. Cijfers die ook bij ons doen dromen: bij ons probeerden modeketen JBC, MediaMarkt, Schoenen Torfs en IKEA het al uit, al dan niet met influencers of bekende mensen als gangmakers. De Chinese app TikTok hoopte dat succes naar het Westen te kunnen overbrengen, door TikTok Shopping beschikbaar te maken in het Verenigd Koninkrijk. Dat moest een opstap worden naar de rest van Europa en naar de Verenigde Staten.
Het succes blijft echter uit, moet de app vandaag vaststellen. “De markt is er gewoon nog niet. Consumenten zijn er nog niet klaar voor, het staat nog in de kinderschoenen”, vertelt eeen Londense medewerker van TikTok aan de Financial Times. Moederbedrijf ByteDance trekt voorlopig de stekker uit het hele project en schrapt de plannen om TikTok Shopping uit te breiden naar de Verenigde Staten en de rest van Europa. Wel blijft de app experimenteren met nieuwe commerciële mogelijkheden. Shoppen via livestreams op TikTok is recent wel succesvol gelanceerd in Thailand, Maleisië, Vietnam en Indonesië.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?