- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#3 De eindejaarsperiode kondigt zich naar gewoonte weer druk aan voor de sector. De merken brengen hun marketingplannen in stelling waarmee ze de consumenten willen verleiden, terwijl de retailmanagers de rode loper uitrollen voor de feestproducten, waaronder uiteraard de traditionele foie gras, kreeft en kerststronk. Maar er is meer… Gondola ontwaarde vijf trends die het in 2019 goed zullen doen, en de jaren daarna waarschijnlijk nog beter…
Elke dinsdag stellen we een nieuwe eindejaarstrend voor. Deze week is het de beurt aan producten in porties voor single en opnieuw samengestelde gezinnen.
Statistieken bewijzen dat België steeds meer singles telt. Op 1 januari 2019 bleek dat dit ruim 1,5 miljoen personen, of 36% en dus meer dan een derde van de Waalse gezinnen betreft. 22,5% van de gezinnen zijn bovendien samengesteld uit gehuwde koppels zonder kinderen, eveneens een stijgend aantal. En dan zijn er nog de nieuw samengestelde gezinnen, die ook een belangrijke markt vormen voor de retailers. Dit betekent dat sommigen verschillende keren Kerstmis vieren, terwijl anderen misschien alleen zijn op een van de feestavonden. De merken pikken daarop in met solo- of duopackagings. Labeyrie bijvoorbeeld, brengt zijn traditionele sneetjes foie gras in twee porties. Picard stelt in zijn hapjesgamma dan weer twee soesjes voor, bedekt met een craquelin van bieten en overgoten met een room van plattekaas en citrusvruchten.
Ben je benieuwd naar de tweede eindejaarstrend? Lees dan snel het tweede deel van onze 5-delige serie!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?