- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#4 Net als de laatste zes jaar onthult Gondola ook nu weer zijn exclusieve poster over de jaarlijkse evolutie van de FMCG. Retailexpert Silvie Vanhout, die de cijfers van Nielsen (van juni 2018 tot juni 2019) analyseerde en samenvatte in de poster, ontdekte 5 trends.
Elke maandag onthullen we een nieuwe trend. Deze week is het de beurt aan de categorie baby food: de private labels investeren in baby food (+21,9%).
De droge voedingsector (grocery) is niet echt in topvorm. Hij daalt met 1,5%, een tendens die voor bijna alle categorieën geldt. De enige categorie die het goed doet is die van de baby food in private labels (niet te vinden op de poster). Zowel op het gebied van babymelk in poeder als van baby food in potjes voelen A-merken Danone, Nutricia, Nestlé en andere Hipps de hete adem van de eigen merken van de retailers in hun nek. “Sinds drie of vier jaar hebben de private labels zich op de markt van de baby food geworpen”, legt Silvie Vanhout uit voor Gondola. “Dit komt overeen met slechts 10% van het aanbod in vergelijking met de A-merken, maar het is wel een duidelijk signaal. Baby food is een van de meest emotionele categorieën van de retail. De consumenten zijn voortdurend op zoek naar gezonde produceren voor hun kinderen.”
Bent u benieuwd naar alle gegevens van de FMCG Now-poster? Download hem dan nu gratis!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?