- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Comeos, de federatie voor handel en diensten, is tevreden met de eerste editie van Sunday Shopday. Er werden tot 81% meer elektronische betalingen geregistreerd dan in een doorsnee weekend.
Gisteren (5 oktober) vond de allereerste editie plaats van Sunday Shopday, een koopzondag georganiseerd door Comeos. In 165 steden en gemeenten openden meer dan 4.000 handelaars uitzonderlijk de deuren op zondag, en met succes, zegt Comeos.
Volgens de handelaarsorganisatie lag het aantal elektronische betalingen omstreeks 16 uur 81% hoger dan op een andere, doorsnee zondag. Bij het sluiten van de winkels, om 18.00 uur, waren er 53% meer elektronische betalingen. In totaal werden er 1,4 miljoen kaartbetalingen geteld.
Over de hele dag gemeten, en vergeleken met het vorige weekend en de eerste zondag van oktober 2013, schat Comeos dat de koopzondag een extraverkoop van 25% heeft gegenereerd. "Voor de eerste keer is dit zeker geen slecht resultaat", zegt Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe. "Het is een concept dat de mensen nog moeten leren kennen." Naast winkelopeningen, werden er ook randactiviteiten voorzien.
De volgende Sunday Shopday zou normaal op 4 oktober 2014 moeten plaatsvinden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?