- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vapen was ooit hip, maar vapewinkels hebben het steeds moeilijker om de kop boven water te houden. Vandaag is Dampwinkel, een keten met acht winkels, failliet verklaard.
In steden zag je ze nog niet zo lang geleden met bosjes opduiken: hippe winkels waar vape-spullen verkocht werden. Dampwinkel bijvoorbeeld was aanwezig in centrumsteden als Brugge, Gent, Mechelen, Antwerpen en Leuven. Het bracht ook elektronische sigaretten en toebehoren aan de man via 190 verkooppunten, vooral krantenwinkels, maar moet er vandaag het bijltje bij neerleggen. In totaal zouden er in ons land naar schatting zo’n 250 vapewinkels zijn. Die zijn er in een relatief snel tempo gekomen, omdat investeerders er brood in zagen en omdat vapen op een bepaald moment hip was en vooral populair was bij rokers die via vapen van de sigaret probeerden af te raken. Vapen had het imago van een minder schadelijk alternatief. Vandaag is die expansie van de vapewinkels stopgezet, in de eerste plaats door toedoen van corona. Er is sprake van verzadiging op de markt, al blijft vapen populair, volgens onder meer de Stichting Tegen Kanker, dat rookenquêtes organiseert waaruit dat blijkt. Ook bij tabaksbedrijven blijkt nog altijd dat elektronische sigaretten nog altijd succesvol. “De verkoop van onze eigen e-sigaret is vorig jaar met 190 procent gestegen”, zegt Pieter Van Bastelaere van British American Tobacco in de kranten van Het Mediahuis. In een markt die bij ons aan het krimpen is, betekent dat heel wat. Vapen is minder ongezond dan klassiek roken, maar kan ook nog altijd kwalijke gevolgen hebben voor de gezondheid.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?